Dagens PS

Smäll på 24 miljoner efter regeringens smocka

regeringen
Finansminister Elisabeth Svantesson (M) smockar till företagen med höjd arbetsgivaravgift. (Foto: TT / montage)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 21 apr. 2023Publicerad: 21 apr. 2023

Regeringen har höjt arbetsgivaravgiften igen och en vd berättar nu att det drabbar företaget med en kostnadssmäll på 24 miljoner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under pandemin sänktes arbetsgivaravgiften för unga för att underlätta situationen för pressade företagare.

Det var den förra regeringen under ledning av Socialdemokraterna som vidtog åtgärden.

Nu, när Sverige på pappret fått en mer näringslivsinriktad regering, har arbetsgivaravgiften höjts igen och det slår hårt mot flera branscher som redan hukar under ökade kostnader, berättar Tidningen Näringsliv, som ägs av Svenskt Näringsliv.

Vd: “Kostnadsökning på 24 miljoner för oss”

“Det betyder en kostnadsökning på ungefär 24 miljoner för vår del”, förklarar Christer Fogelmarck, vd och koncernchef på Parks and Resorts i TN.

Arbetsgivaravgiften för företag som anställer personer mellan 19 och 23 år höjdes 1 april – från 19,73 procent till 31,42 procent.

“Det är en prioritering från vår sida att vi inte förlänger den”, har moderata finansministern Elisabeth Svantesson deklarerat i en TT-intervju.

Niels Paarup-Petersen (C) har ställt en skriftlig fråga till finansminister Svantesson om hur regeringen motiverar den höjda arbetsgivaravgiften för unga och om Svantesson tänker “agera för att leva upp till regeringens vallöften om att inte höja skatter och samtidigt säkra att kostnaden för Sveriges företag att anställa sänks?”

ANNONS

Så här svarar Elisabeth Svantesson på det:

“I budgetpropositionen för 2023 har regeringen valt att prioritera andra åtgärder framför en förlängning av den tillfälliga nedsättningen, bl.a. en förstärkning av nedsättningen av arbetsgivaravgifterna för personer som arbetar med forskning eller utveckling. Regeringen avser att under mandatperioden återkomma med förslag som gör det mer lönsamt att arbeta och enklare att driva företag i Sverige.”

ANNONS

Senaste nytt

Regeringen får hård kritik

“Vi tycker att det är fel väg att gå. Det är en skattehöjning som kommer att försvåra för unga människors möjligheter på arbetsmarknaden samtidigt som tajmingen är mycket olycklig”, säger Susanne Holmström, vd på NetOnNet, till TN och pekar på att företagen kämpar med höjda hyror och energikostnader, samtidigt som inflationen är hög och konjunkturen sviktar och kommer att försämras ytterligare enligt en rad prognoser.

Missa inte: Expert: Statens dolda skatter – företag betalar 300 miljarder

Läs även: Professor: 50 miljarder kastas i sjön – varje år 

Och mer: De dolda skatterna du inte visste fanns

Christer Fogelmarck på Parks and Resorts, där bland annat Gröna Lund, Kolmården och Skara Sommarland ingår, säger att skattechocken med den höjda arbetsgivaravgiften tvingar företaget att hålla igen på nyrekryteringar.

ANNONS

Samma besked kommer från andra företagare som TN talat med.

“Vi tycker att det är helt förkastligt att vi har en regering som inte förstår att detta är viktigt i alla tider, men än viktigare just nu”, säger exempelvis Stina Möller, vd på Espresso House, som inte kan ge någon garanti för att det mynnar ut i uppsägningar, även om man in i det sista försöker undvika det.

Chefsekonom håller inte med arbetsgivarna

Stefan Carlén, chefsekonom på Handelsanställdas förbund, opponerar sig starkt mot arbetsgivarnas beskrivning.

“Att skattebetalare ska stå för att subventionera vinstdrivna företags lönekostnader är helt orimligt. Vi har stora problem med välfärden och skulle kunna använda de pengarna till att anställda fler unga där”, har han tidigare sagt till tidningen Dagens Arena.

Statistik visar dock att arbetsgivaravgiften i Sverige på 31,42 procent ligger långt över OECD-snittet på 16,5 procent.

Dessutom är den svenska ungdomsarbetslösheten hög jämfört med många EU-länder, enligt Ekonomifakta.

KI: Sänkta arbetsgivaravgifter dämpar inflationen

ANNONS

Manpowers vd Mikael Jansson konstaterar att den höjda arbetsgivaravgiften innebär en kostnadsökning på 8 miljarder om året för svenska arbetsgivare.

Konjunkturinstitutet har tidigare slagit fast i en rapport att sänkta arbetsgivaravgifter inte bara leder till lägre kostnader för företagen utan även sänkt inflationstakt.

Läs mer om det här: KI: Sänkt arbetsgivaravgift dämpar inflationen

“Sänkt arbetsgivaravgift för unga vore ett sätt att bidra till att stävja inflationen och bromsa arbetslösheten i en fortsatt utmanande tid för svenska företag och hushåll”, anser Eric Lundberg, vd på Ica Sverige, som också uttalar sig i TN.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS