Dagens PS

Äntligen – nu blir burgarna större

McDonald's
McDonald's växer. 9 000 nya restauranger och större burgare är två av målen. (Foto: Eric Risberg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 08 dec. 2023Publicerad: 07 dec. 2023

Big Mac? Nja. Bigger Mac, snarare. McDonald’ s reviderar nu sin strategi och tar utgångspunkt i att storleken verkligen har betydelse.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

McDonald’ s letar efter strategin som ska få bolaget att växa de närmaste åren.

Nu tror man sig ha hittat den.

“I USA och på ett antal marknader runt om i världen, handlar det om större hamburgare,” säger vd Chris Kempczinski till CNN.

“Vi jobbar på det”, tillägger han.

“Det är något du bör vänta dig i framtiden”.

100 miljoner fler

Mer marknadsföring och fler erbjudanden ska, bland annat, ge McDonald’ s 100 miljoner fler medlemmar i dess lojalitetsprogram.

Medlemmar lägger mer pengar, är utgångspunkten.

ANNONS

Men man har också noterat efterfrågan på större och mer rejäla burgare.

“Vi har lyssnat på våra kunder. Vi noterar deras önskan om större hamburgare av hög kvalitet”, sade koncernens Jo Sempels vid ett investerarevent i veckan.

ANNONS

Senaste nytt

Testar och rullar ut

Nu ska bolaget testa alternativ på vissa marknader och sedan rulla ut det som fungerar bäst, sade Sempels.

Satsningen kommer när fler håller hårdare i pengarna. I USA har således en dyr McD-burgare blivit en symbol för inflationen.

”Vi tror att vi kommer att kunna leverera en välsmakande stor hamburgare till ett bättre pris än kunderna kan få någon annanstans”, hävdar vd Kempczinski.

9 000 fler enheter

Vid sidan av större hamburgare vill ledningen se en större kedja.

ANNONS

År 2027 ska McDonald’ s finnas på 50 000 platser globalt mot 41 000 i dag, enligt plan.

Det ska ge “den snabbaste tillväxtperioden i företagets historia”, sade McDonald’s i ett uttalande.

Satsningen har mött ett och annat höjt ögonbryn.

”Kommer närmare”

“Med vår nuvarande storlek och skala kan vissa ifrågasätta om det verkligen finns mer utrymme att växa”, sade Manu Steijaert, företagets globala kundchef, vid investerareventet.

”Men vi ser en otrolig möjlighet att växa genom att finnas på fler platser och komma ännu närmare våra kunder”, tillade Steijaeert.

Läs även:

McDonald´s börjar med bordsservering – Dagens PS

ANNONS

Burgar-bubblan: Tuff match för finburgare – Dagens PS

Missa inte:

Från burgarsuccé till konkurs: Grundaren berättar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS