Dagens PS

Nya hinder för Ostlänken – kostnaderna spårar ur

järnväg
Nej, det går inte som på räls för Ostlänken – men än har projektet inte spårat ur. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 15 jan. 2024Publicerad: 15 jan. 2024

200 procent dyrare och misslyckade entreprenader. Ostlänken mellan Stockholm och Linköping har fortsatta problem. Så här ska de lösas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Två jätteupphandlingar måste göras om.

Det är det senaste problemet för den stora satsningen på Ostlänken, järnvägslinjen mellan Linköping och Stockholm.

Det är de två entreprenaderna i storleksordningen 10 miljarder kronor per styck som det rör sig om. Den ena gäller Vagnhärad, den andra Skavsta.

Trafikverket gick under våren 2023 ut med annonser kring de två miljardkontrakten. Bristande konkurrens avbröt dock förhandlingarna och nu ska kontrakten ut på räkning igen, skriver Byggindustrin.

91,4 miljarder

Ostlänken har varit en lång, besvärlig och dyr resa som projekt betraktad.

I dagsläget ser den 16 mil långa sträckan att få en prislapp på 91,4 miljarder kronor. Det är 200 procent mer än när projektet presenterades i augusti 2012.

Om man så vill kan man ta fram kalkylatorn och konstatera att det blir en kostnad på 570 000 kronor per meter järnväg, såvida prislappen inte sticker iväg ytterligare innan projektet är klart.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Största projektet

Ostlänken är Sveriges största enskilda infrastrukturprojekt så här långt. Det rör sig om 16 mil dubbelspår från Järna nära Södertälje till Linköping med fem nya stationer.

Nu ska satsningen igång och enligt Trafikverket både hålla kostnads- och tidsplan.

”Jag uppfattar kostnadstaket som något som vi måste klara av och våra intressenter förväntar sig att vi är klara 2035”, säger Magnus Sjöberg, Trafikverkets programchef för Ostlänken, till DN.

”Måste gå enligt plan”

”Ska vi klara detta måste det gå enligt plan, vi kan inte hantera förändringar och avvikelser nu, det går inte. Men visst, jag har varit länge i branschen, mycket kan hända”, tillägger han.

Förutom de 91,4 miljarder kronor i 2021 års prisnivå projektet just nu är beräknat till, kommer ytterligare ett par poster.

Norrköpings kommun får betala tre miljarder kronor för sin del i projektet, Linköpings kommun får en miljardnota eftersom man vill ha spåren genom stan dragna på pelare.

ANNONS

Kan ersätta Bromma

Det finns även ytterligare en, delikat aspekt på Ostlänken, vilket Dagens PS tidigare rapporterat om.

Flygplatsen Skavsta får en egen järnvägsstation på Ostlänken, och med den, endast 40 minuter till och från Stockholm C med tåg.

Den korta restiden är ett av Skavstas trumfkort när man vill ta över Bromma flygplats trafik.

Fler projekt igång

När det gäller infrastruktur i Sverige finns sedan tidigare även beslut om en ny järnväg Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund samt dubbelspår Luleå-Boden.

Trafikverket ska även redovisa förslag på åtgärder för att stärka krisberedskap och civilt försvar, där Inlandsbanan är en del.

På järnvägstrafikens område är även projektet Nobelbanan i luften, den nya sträckningen mellan Stockholm och Oslo som går via Örebro-Karlskoga-Kristinehamn och om den byggs förkortar restiden mellan huvudstäderna markant.

ANNONS

Läs även:

Flygplatsen: “Vi kan ta över från Bromma i dag” – Dagens PS

Tågplaner ändras – miljarder ryker i stöd – Dagens PS

Afry och Tyréns får projekteringsuppdrag i Ostlänken – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS