Fortune har intervjuat vd:ar från nio stora bolag om hur de ser på mångfald, rättvisa och inkludering, här är deras svar.

ANNONS

Mångfald, rättvisa och inkludering handlar om rättvisa och möjlighet för alla att vara sig själva på arbetet samt om att samarbeta mot ett högre syfte, det skriver Fortune.

Engagemang och ansvarsskyldighet

Fortunes reporter har intervjuat vd:arna för Accenture, IBM, Intel, L’Oréal, Northrup Grumman, PepsiCo, Walgreens, Verizon och Zoetis.

Walgreens Boots Alliance vd, Roz Brewer, menar att engagemang och ansvarsskyldighet är nyckeln till att uppnå jämställdhet mellan könen.

IBM är ett företag med en historia av fokus på jämställdhet. 

”IBM har genomfört lönelikviditetsanalyser sedan 1970-talet för att säkerställa att alla IBM:are får lika lön för lika arbete. Nyligen lade vi till en mångfaldsmodifierare till vårt årliga incitamentsprogram för att förstärka ledningens fokus på att förbättra mångfalden i vår arbetsstyrka”, säger IBM:s vd Arvind Krishna, till Fortune.

Objektiv tredje part granskar

Northrop Grummans vd Kathy Warden, säger att de som teknikbolag är vi fokuserade på att locka fler kvinnor till karriärer inom vetenskap, teknik, ingenjörsskap och matematik och skapa vägar för människor att komma in på området senare i livet.

ANNONS
ANNONS

Verizon Communications vd, Hans Vestberg, säger att deras strategi för mångfald och inkludering sträcker sig över hela organisationen och då effektivt ledarskap inte baseras på vad du säger utan på vad du gör, spårar de ständigt sin effektivitet och har utsett en tredje part för att objektivt granska processen.

Zoetis vd, Kristin Peck, betonar vikten av kopplingen mellan ansvarsskyldighet, kommunikation och handling och säger att varje ledare bör känna ansvar för att skapa en arbetsplats som fungerar för alla.

Mångfald i tankar ger innovation

Innovation är nyckeln till att påverka världen positivt. Dussintals vd:ar menar att mångfald i tankar är det som ger nya idéer.

 ”Mångfald, rättvisa och inkludering påskyndar innovation, attraherar topptalanger, fördjupar medarbetarnas engagemang och förbättrar resultatet. För att fånga sådana fördelar krävs att man främjar den kulturen i hela branschen”, säger Intels vd Pat Gelsinger till Fortune.

Kämpar mot stereotyper

”Vi ser oss själva som inte bara ansvariga för att påverka mångfalden i PepsiCo, utan att påverka mångfalden som en del av ett mycket större ekosystem”, säger PepsiCos vd Ramon Laguarta till Fortune.

L’Oréal Groups vd Nicolas Hieronimus berättar att L’Oréal länge har varit engagerat i mångfald, jämlikhet och inkludering. Bolaget bekämpar stereotyper i reklam och våld i hemmet samt arbetar för att ta bort löneskillnader mellan kvinnor och män.

ANNONS
ANNONS

Börjar med att tro

Accentures vd Julie Sweet säger att framgång i mångfald och inkludering börjar med tro, en övertygelse om att mångfald är en viktig del av affärsframgången. När man har tron behandlar man mångfald som en affärsprioritering. 

Därutöver ska man ha avsiktliga planer och behandla dem precis som man behandlar sina intäktsmål. Sedan behövs också ansvarighet, menar Julie Sweet, skriver Fortune.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Yngre medarbetare lär sina chefer om mångfald [Dagens PS]