Dagens PS

Mötet har ockuperat företagen – så bryter du mönstret

mötet
Möten på jobbet behöver inte kännas utdragna och meningslösa. (Foto: Unsplash)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 04 mars 2024Publicerad: 12 feb. 2024

Efter pandemin har antalet möten på jobbet inte blivit färre, utan många fler. Men det finns knep för att mötet ska kännas meningsfullt för alla.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Möteskulturen har blivit en börda i arbetslivet, särskilt efter pandemin.

När alla tvingades jobba på distans krävdes fler möten än vanligt, via länk, för att få verksamheten att fungera.

När många av oss är tillbaka på kontoret har dock antalet möten inte blivit färre – snarare tvärtom, skriver Dagens Nyheter.

Läs mer: Sluta tänka på jobbet hela tiden Dagens PS

Tvingas till dubbelarbete

Forskning visar att möten ofta är improduktiva och leder till stress och utmattning bland anställda.

Ofta är deltagarna mentalt frånvarande och sysslar med annat, som att kolla mobilerna.

Andra dubbelarbetar genom att lyssna med ett halvt öra, samtidigt som man sköter sina arbetsuppgifter.

ANNONS

Läs mer: Branschen där alla jobben finns Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

“Ritualer är trygga”

Mats Alvesson, professor vid Lunds universitet, hävdar att det finns en slags “mötesritualism” i företagskulturen.

Mötets form och mönster blir en gammal vana som är överordnad huruvida produktiv och meningsfull det faktiskt är.

“Viktigast är att ha möten. Ritualer är ofta trygga”, säger han.

Läs mer: Chefsrekryterare väljer hellre vita män Dagens PS

Bokar in fejkmöten

Enligt Patrik Hall, professor i statsvetenskap vid Malmö universitet, har möten fått en närmast sakral karaktär.

ANNONS

“Vi ‘helgar’ mötet”, säger han och menar att svenska chefer i offentliga organisationer kan sitta i möte uppemot 40 timmar i veckan.

Chefer tvingas rent av boka in fejkmöten för att få vara i fred och utföra faktiskt arbete.

Läs mer: Samtalet du ska kalla till för att behålla personalen Dagens PS

Tips för bättre möten

Om du bestämt måste boka in ett möte med dina anställda eller kollegor, ta dig en rejäl funderare vad syftet är – och hur lång tid det behöver ta.

Planera mötet noggrant, så att du sparar tid och resurser.

Involvera alla deltagare aktivt under mötet. Agera som en dirigent för en musikensemble.

När det är dags för diskussion, var inte rädd för att avbryta och ta sedan beslut genom omröstning. Då undviker du att mötet hamnar i stagnation, skriver Kollega.

ANNONS

Rekryterare: Här är de vanligaste misstagen

Jobbsökande handlar inte bara om att ha rätt kompetens. Du måste också ge rekryteraren ett bra intryck. Undvik de här misstagen!

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS