I en lång intervju med The Verge berättar Mercedes vd Ola Källenius om hur bolaget förbereder en helt elektrifierad framtid. Han avslöjar också att även att det blir en elektrisk variant av Mercedes i G-klass.

ANNONS

”Det ligger 24 månader framåt i tiden, så den kommer snart”, säger Ola Källenius om Mercedes planer på en elektrisk G-Wagen, i intervjun med The Verge. Han förklarar att modellen är ikonisk och att det är en av bolagets mest eftertraktade bilar.Trots att den inte är så aerodynamiskt utformad tror han på den.

”Den kommer att ha en drivlina som är helt enorm. På mjukt underlag kan du bokstavligen vända den på en femöring”, säger Källenius, som också förklarar att bilens batteripack kommer att vara något alldeles extra.

Mercedes ställer om helt till 2030

Att ställa om hela produktionen till elbilar är nu målet för Mercedes. Det hela ska var gjort på sju år, fram till 2030.

Källenius säger att det bland annat är därför som det inte är aktuellt att dela upp bolaget i en del som tillverkar bilar med förbränningsmotor och en annan för eldrift, som konkurrenten Ford nyligen gjorde. Hela bolaget ska ställa om snabbt och alla anställda ska med. Han menar att det nuvarande produktionssättet är ett sätt att komma dit.

”Om vi tittar på produktionen, så har vi fabriker där vi bygger bilarna, och vi har fabriker där vi bygger drivanordningar. I våra bilfabriker har vi i de flesta fall skiftat till dubbla arbetssätt, och de kommer gradvis att ställa om när beställingar på elfordon ökar.”

ANNONS
ANNONS

Han förklarar också att många av bolagets bästa ingenjörer vad gäller förbränningsmotorer redan har sadlat om till eldrift.

Räckvidd inget större problem

Källenius tycker att räckvidd generellt sett blir ett mindre och mindre problem för branschen.

”Jag ser definitivt att det kommer batterier med högre energidensitet. Även inom litiumjontekniken som är dominerande nu, så finns det fortfarande utrymme för förbättrad densitet”, säger Källenius i intervjun.

”Sedan har du några av de mer avgörande framväxande teknikerna, som ligger i pipeline men som ännu inte är redo för massproduktion.”

Kombination lyx och teknik

Samtidigt framhåller Källenius att många bilägare med tiden kommer att märka att bilbatterierna med den i dag allra längsta räckvidden – ungefär 600 kilometer vid körning – inte kommer att vara nödvändiga. Laddinfrastruktur med snabbladdning kommer att göra en kortare räckvidd lika välfungerande i vardagen, tror han.

Om man inte bilpendlar väldigt långt ser han framför sig att ”du kommer att klara dig bra med en räckvidd på mellan 200och 300 miles” (321-482 km).

ANNONS
ANNONS

Vad gäller kunderna menar Ola Källenius att Mercedes ska vara noga med sina löften till den som köper Mercedesbilar.

”Att utgöra en kombination av lyx och teknik är en styrka. ”Vissa bolag levererar ny teknik, men inte lyxiga produkter. Andra levererar lyx, men inte direkt ny teknik. Vi tror att vi kan ge det bästa från två världar.”

Läs också:

Mest misslyckade elbilarna – spana in listan från Topgear [Dagens PS]
Tesla i topp över kraschade bilar med förarassistent [Dagens PS]