Dagens PS

Tesla i topp över kraschade bilar med förarassistent

Tesla
Tesla rapporterar flest olyckor med dödlig utgång av alla biltillverkare i USA (Foto: TT).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 16 juni 2022Publicerad: 16 juni 2022

Elbilstillverkaren Tesla, rapporterade flest fordonsolyckor där bilars förarassistent misstänks ligga bakom olyckorna. Det visar den första amerikanska undersökningen som någonsin gjorts. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tesla var bland de första i bilindustrin att lansera sina förarassistansfunktioner i stor skala, och systemet är standard på alla Teslas sedan 2014.

Nu rapporterar den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA, att de under den senaste tiden fått rapporter om 400 olyckor, där förarassistansteknik misstänks ligga bakom olyckorna, skriver The Wall Street Journal. Mer än en tredjedel av olyckorna ska ha skett i en Tesla.

Nya Rapporteringskrav

Förra sommaren beordrade NHTSA bilföretag i USA att rapportera allvarliga krascher som involverat avancerade förarassistansfunktioner, som tar viss kontroll över styrning, bromsning och acceleration.

Datan är enligt NHTSA avsedd att ge allmänheten en mer detaljerad bild över frekvensen av olyckor, och hur allvarliga fordonsolyckor som involverar förarassistans eller automatiserade körsystem kan vara.

NHTSA säger att de fått 11 rapporter om olyckor som involverat förassistanssystem, där sex av dem var olyckor med dödlig utgång. Fem av dödsolyckorna skedde i en Tesla och den sjätte i en bil tillverkad av Ford.

Tesla mest känd

Tekniken har blivit vanligare på amerikanska vägar de senaste åren, särskilt då fler bilföretag säljer fordon med funktioner som automatiserar mer av köruppgiften.

ANNONS

Autopilot är ett av de mest kända förarassistanssystemen. Systemet hjälper bilister att styra i ett körfält på motorvägen, och matcha hastigheten på den omgivande trafiken. Systemet är standard på alla nya Teslas och finns på modeller byggda i slutet av 2014 eller senare.

Fler än 100 företag omfattas av rapporteringskravet, inklusive biltillverkare och teknikföretag som är involverade i att bygga assistansteknik. De flesta biltillverkare som NHTSA nämner,  rapporterade tio eller färre krascher.

Honda rapporterade 90 avancerade förarassistansrelaterade krascher vilket är betydligt färre än de 270 olyckor som rapporterades av Tesla.

Enligt Wall street Journal har Tesla inte kommenterat rapporten.

Läs även: Två omkom i ny krasch med förarlös Tesla

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS