Topgear har listat de mest misslyckade elbilarna någonsin. Idag finns det en hel del bra elbilar på marknaden. Men så har det inte alltid varit. Var det dålig timing, dåliga idéer eller helt enkelt bara otur?  Spana in listan här nedan.

ANNONS

09. Lightening GT

mest misslyckade elbilarna
På nionde plats hamnar The Lightning GT– konceptbilen som tog världen med storm när prototypen visades för första gången (Foto: Wiki Commons).

Det engelska bilföretaget The Lightning Car Company visade sin konceptbil Lightning GT redan 2008 i London.

Bilen tog världen med storm, men sedan hände inte mycket mer. Prototyper togs fram 2010 och sedan följde diverse tester 2011-2013.

Och sedan blev det tyst… Men någon underhåller fortfarande företagets hemsida, men vem eller, vilka det är som ligger bakom, är höljt i dunkel.

08. Nissan Altra

mest misslyckade elbilarna
Nissan Altra var den första bilen där ett litium-jon-batteri användes–ett mycket dyrt projekt visade det sig (Foto: Nissan).

Nissan Altra var den första bilen med ett litium-jon-batteri. Altran var i princip aldrig menad att säljas– att ta fram litium-jon-batterier på den tiden var alltför kostsamt.

I stället kan man välja att inte se på Altran som ett misslyckande, utan ett forskningsprojekt där Nissan lärde sig av sina misstag.

Nåväl, ungefär 200 exemplar tillverkades och såldes.

07. Renault Fluence ZE

mest misslyckade
(Med Fluenze ZE ville Renault leasa batterier. En god tanke som inte fungerade i praktiken (Foto: Wiki Commons).

160 kilometers räckvidd… utbytbart batteri… helt elektriskt. Grundtanken med Renault Fluenze ZE var att leasa bilarnas batterier.

En god idé, men dessvärre gick batterileverantören och konkade med buller och brak. Sånt kan ju faktiskt hända den bäste.

ANNONS
ANNONS

06. Lucas Electric Taxi

mest misslyckade
Lucas ELectric Ltd hade en vision. En vision, som visade sig var allt för i framkant då det begav sig (Foto: Youtube).

Lucas Elctric Ltd var den främsta leverantören av elsystem till den brittiska bilindustrin under större delen av 1900-talet.

Lucas själv var en sann pionjär, men hans system var inte alltid tillförlitliga.

Hans taxibilar på el hade en räckvidd på cirka 160 kilometer, en räckvidd som aldrig utnyttjades eftersom bilarna körde omkring i Londons innerstad.

På 1970-talet ansågs dock elsystem för bilar för dyra att utveckla. MIsslyckande? Nja, bara lite snopet med tanke på dagens utveckling.

05. Zagato Zele

Misslyckade elbilarna
Zagato Z fick sin premiär i Genève 1972 men var ingen succé på marknaden (Foto: Wiki Commons). 

Den helt elektriska lilla microbilen Zagato Zele, såg sitt ljus 1972 i Genève.

Det var en box-formad liten bil, långt före sin tid. Så långt före faktiskt, att den alla gånger är en av världens mest misslyckade elbilar.

Trots att den egentligen var den passande för den dåtidens klimat.

04. Honda EV Plus

elbilarna
Honda började med sina elbilar redan i i lutet av 1980-talet, Honda EV Plus var den första (Foto: Honda).

Trodde du att Honda EV Plus är Hondas första produktions-EV? Nej hej! Nu får du allt  tänka om.

Honda började arbeta med elbilar i slutet av åttiotalet – den sista stora japanska biltillverkaren som gjorde det – och slutade med att släppa sitt första försök 1997.

ANNONS
ANNONS

Liksom de flesta andra elbilar från nittiotalet som GM EV1 och Toyota RAV4 EV, tjänade Honda EV Plus i verkligheten ett mycket specifikt syfte.

Det var en efterlevnadsbil, byggd huvudsakligen för att uppfylla ett mandat utfärdat av Kaliforniens Air Resources Board (CARB) som sa att från, och från  med 1998 skulle två procent av en biltillverkares försäljning i staten behöva vara elbilar.

03. Mitsubishi i-MiEV

Topgear
i-MiEV såldes trots allt fler än 10 000 enheter- knappast än förlorare (Foto: Mitshubishi).

Hoppsan, denna höll vi på att glömma.

Är det ens rätt att säga att i-MiEV – och dess Euro-versioner – var misslyckade? Tydligen mer än 50 000 av dessa fordon hittade villiga kunder, och för det har tillverkaren faktiskt Guinness rekord. Det var den första elbilen någonsin att sälja mer än 10 000 enheter.

Det här var verkligen en elektrisk pionjär. Man vad hände sedan?

Jo, för i-MiEV cementerade nästan permanent idén om en elbil som en nyhet, en kuriosa, en konstigt utformad sak på stan,  som bytte stil och fajtades.

Det krävdes den fulla kraften av Tesla Model S – och hundratals YouTube dragrace – för att åtgärda skadan

02. Ford Focus Electric

Top Gear
i-MiEV såldes trots allt fler än 10 000 enheter- knappast än förlorare (Foto: Ford Motors).

EV1:ans avantgardistiska utseende var en av många anledningar till att experter lade fram dess misslyckande.

Hade den bara sett ut som en vanlig bil – och haft sitt stora baksäte – så hade allt varit frid och fröjd.

ANNONS
ANNONS

Bortsett från det faktum att EV1:ans, låga vikt och långa räckvidd skulle ha förstörts, ligger alla bevis du behöver hos Ford Focus Electric

01. GM EV1

Topgear
Absolust sämst, enligt Top Gear, är GM EV-1 den som hamnar i topp efter en enkel match (Foto: Wiki Commons).

Och så kommer vi till slut till en vinnare (eller förlorare faktiskt), som tar sig till toppen på prispallen och placerar sig som nummer ett!

GM EV1, måste absolut vara affischnamnet för misslyckade elbilar.

General Motors GM V1 var en absolut katastrof att tillverka. Man förlorade pengar på vartenda exemplar man byggde, och färre än 1 200 exemplar nådde någonsin kunderna – vid en tidpunkt då Chevrolet ensam på ett tillförlitligt sätt sålde en halv miljon pickuper per år.

Hmm, men lite snygg är den väl?

Oavsett så hamnar GM EV-1 just nu på topp efter en enkel match!

Läs även: Dyrt att ta bilen i sommar: så kör du billigare [Dagens PS]