Dagens PS

Ikeas försäljning ökade – nu sänks priserna

försäljning
Ikea Sverige ökade försäljningen under 2023 (Foto: Janerik Henriksson/TT).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 12 okt. 2023Publicerad: 12 okt. 2023

Ikea fortsätter att växa i Sverige och ökade sin försäljning under verksamhetsåret 2023. Nu ska möbeljätten investera i sänkta priser.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tesla kan vara helt borta från marknaden om 10 år varnar erfarna branschtoppen.
Spela klippet

Tidigare toppchefen – därför kan Tesla vara borta om 10 år

04 nov. 2025
ANNONS

Precis som många andra företag har Ikea märkt av inflation och ekonomisk osäkerhet under verksamhetsåret 2023.

Heminredningsmarknaden vände nedåt efter flera års tillväxt, skriver möbeljätten i ett pressmeddelande.

Som en konsekvens av detta har Ikea tvingats höja priserna på flera varor.

Försäljningen ökade med 19,2 miljarder

Trots att marknaden vänt ned har Ikea Sverige plockat marknadsandelar, både online och i varuhus.

“Det visar att IKEA fortfarande i allra högsta grad är relevanta på den svenska marknaden och jag ser optimistiskt på framtiden”, säger Emily Birkin, landschef IKEA Sverige.

Möbeljättens försäljning uppgick till 19,2 miljarder kronor för verksamhetsåret, vilket kan jämföras med 18 milljoner föregående år.

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

27 okt. 2025

Färre köp sker online

Under året har de fysiska besöken till Ikeas varuhus ökat och uppgick till 35 miljoner besök.

ANNONS

Däremot har antalet besökare online minskat sedan toppnoteringen under pandemin.

Försäljningen online stod för 19,5 procent av den totala försäljningen.

Ikeas storsatsning

Nu gör Ikea en storinvestering – möbeljätten ska sänka priserna på 500 produkter, något som Dagens PS rapporterat om.

“Nu ser vi en möjlighet att vända trenden med prishöjningar och ge tillbaka till våra kunder”, säger Emily Birkin. 

Läs även: Ikeas nya drag – en riktig flopp

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS