E-handeln minskade i omsättning med 17 procent i mars, jämfört med samma period i fjol. Det framgår av Svensk Handels e-handelsindikator.

ANNONS

Lägre genomsnittliga köpbelopp uppges vara huvudförklaringen till e-handelssektorns minskade omsättning, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande. 2022 blir sannolikt ett år som sammantaget kommer att präglas av minskad omsättning i e-handelssektorn.

Under första kvartalet 2022 backade e-handelns omsättning med totalt 13 procent och minskningstakten i mars är densamma som i februari. Enligt Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, bör e-handlarnas minskade omsättning analyseras med de mycket höga jämförelsetalen från rekordåret 2021 i åtanke.

Han tillägger att det mesta talar för att e-handelns omsättning blir lägre 2022 jämfört med 2021. Samtidigt steg omsättningen med 2 miljarder i mars jämfört med februari.

Minskade köpbelopp i e-handeln

Andelen konsumenter som e-handlat under mars ökade dock jämfört med i februari, från 64 till 67 procent. De minskade genomsnittliga köpbeloppen förblir dock huvudförklaringen till e-handelssektorns minskade omsättning. I mars var det genomsnittliga köpbeloppet nämligen 16 procent lägre jämfört med samma månad 2021.

Enligt Johan Davidson kan e-handeln inte förvänta sig nya kortsiktiga försäljningsrekord utan den extra skjutsen som pandemin innebar. Han konstaterar samtidigt att e-handelns relativt höga omsättning under mars skyms av statistiken från rekordåret 2021.

ANNONS
ANNONS

Läs även: Stora problem med returer för e-handlare som Amazon [Dagens PS]

Läs även: Sju av tio vill till fysisk butik efter pandemin [Dagens PS]