Dagens PS

Dödsstöten mot lån-reklamen: "Oärliga metoder"

Oärliga reklamen
Många känner sig vilseledda eller aggressivt påprackade kreditbolagets reklam. Nu stäms de av Konsumentverket. Foto: Unsplash/Nik Shuliahin
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 12 feb. 2023Publicerad: 12 feb. 2023

Lånebolagens aggressiva reklam kan vara ett minne blott. Betaljätten Qliro stäms nu för vad Konsumentverket menar är vilseledande. Och om Qliro fälls kan det vara en dödsstöt mot andra kreditbolags marknadsföring.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Då har vi ett klart rättsläge och kan enklare fatta beslut mot andra kreditbolag”, säger Ida Nyström, jurist och processråd vid Konsumentverket, till Aftonbladet.

Oärliga reklamen

Myndigheterna har stämt betaljätten Qliro för att ha försökt pracka på kunder sina dyra lån via oärliga metoder, menar Konsumentverket. Marknadsföringen gäller snabblån och högkostnadskrediter – och det är inte alltid tydligt, menar man.

Reklamen riktar sig till kunder som använt företagets betaltjänster för att köpa saker på nätet.

MISSA INTE: Rejäl skattefälla att gå i pension vid 66

ANNONS

Senaste nytt

Krav på måttfullhet

“Genom att det nu prövas kan vi som tillsynsmyndighet få lite mer klart för oss var gränsen för var måttfullhetskravet när det gäller marknadsföring av kredit går” säger Ida Nyström till tidningen.

Flera konsumentärenden där man menar att kunder farit illa på grund av marknadsföringen, eller att Qliro agerat utanför lagen, ingår i underlaget för stämningen.

ANNONS

17 erbjudanden om dyra lån efter ett köp

En 27-åring gjorde ett fakturaköp på kläder för strax under 1400 kronor via Qliro för två år sedan. Efter det fick konsumenten en våg av “erbjudanden”, inte mindre 17 stycken, om att låna pengar. Inte fakturaköp på varor, utan högkostnadslån.

Frågan går till domstol någon gång i vår.

Läs mer om kampen mot reklamen:

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår fiffiga nyhetstjänst, helt gratis.

Arla gick på pumpen: “Inte alls noll klimatavtryck”

Reklamen gav en godare jul

Så slipper du bluffreklamen som lurat tusentals

ANNONS

Reklambyrå lurades på miljoner med hjälp av dold reklam

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS