Klarna mer än fördubblar tiden vid fakturaköp från 14 till 30 dagar. Detta för att få ned antalet påminnelseavgifter, skriver företaget i ett pressmeddelande

ANNONS

Företaget har beställt en undersökning av Yougov, som kommit fram till att 14 procent säger att de inte betalat sin faktura i tid för att de ännu inte fått varan. 9 procent vill betala alla sina fakturor samtidigt och därför väntat och blivit sena med betalningen. 57 procent uppgav att de glömt betala sin faktura, och 56 procent har upplevt frustration över att de glömt att betala sin faktura i tid och därför fått en påminnelseavgift, enligt undersökningen.

33 procent färre påminnelseavgifter

Klarna har dessutom genomfört pilottester med förlängning av betalningstiden från 14 dagar till 30 dagar, vilket resulterat i 33 procent färre påminnelseavgifter och en minskning av inkassoärenden, enligt företagets pressmeddelande.

”Andelen Klarna-fakturor som får påminnelseavgift har minskat flera år i rad och är nu omkring fem procent. Med den här förändringen hoppas vi på ytterligare minskning. För oss är påminnelseavgifter negativa intäkter som vi inte vill ha”, säger David Fock, global produktchef på Klarna.

Fått kritik av Konsumentverket

Klarna har tidigare fått kritik av bland annat Konsumentverket för att de styr kunder till avbetalningar i stället för direktbetalningar, vilket Dagens PS tidigare rapporterat om. Den senaste tiden har Klarna dock sagt sig satsa rejält på att förbättra kreditmarknaden i Sverige.

”Inom Klarna pågår sedan några månader ett omfattande arbete med att analysera vad vi själva och branschen kan och bör göra för att stärka konsumentskyddet”, skrev Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski på DN Debatt i början av september.

Att Klarna gör en förändring av tiden för fakturaköp till att ligga över en normal löneutbetalningscykel är alltså en sådan åtgärd, enligt företaget. Beskedet ses också som positivt av e-handeln, enligt pressmeddelandet.

ANNONS
ANNONS

”Vi välkomnar Klarnas initiativ för hållbara betalningar – det driver på en positiv utveckling inom e-handeln”, säger Jarno Vanhatapio, vd på NA-KD.

Läs även: Apparna som hotar Klarna [Dagens PS]