Bara ett enda klick på mobilen för att genomföra en affär. Det har varit en av de vinnande strategierna bakom e-handelsjätten Amazons succé. Enkelheten uppskattas hos konsumenten och alla nya appar hotar svenska Klarna.

ANNONS

Men för det krävs att handelsplatsen/konsumenten är uppkopplad till en bank så det blir en sömlös transaktion. När väl det är löst öppnar sig en enorm marknad.

WeChat har 1,2 miljarder dagliga konsumenter

Kinesiska internetjätten Tencent är kanske det bolag som drivit det här allra längst. Genom appen WeChat har Tencent blivit en knutpunkt för det mesta som köps och säljs i Kina.

Dagligen används WeChat av hela 1,2 miljarder konsumenter. Det är blivit något av en universalapp för den digitala konsumenten i Kina.

Revolut utmanar resebranschen

Nu finns det ett embryo till det här i Europa. Den brittiska Klarna-konkurrenten Revolut startade nyligen ”Stay” som är bokningsapp för hotell och resor. Tanken är att Revoluts 20 miljoner kunder (det är lika många kunder som Booking.com och Hotels.com har) ska kunna boka med bara en knapptryckning.

Efter Stay finns det andra marknader som Revolut troligen vill attackera. Målbilden är sannolikt att kopiera Tencents kinesiska superapp.

Klarna Sveriges hopp

Revolut är från början ett fintechbolag, precis som Klarna, och har i mångt och mycket samma affärsidé. Klarna är större och har närmare 100 miljoner kunder, men har ännu inte annonserat en breddning av affärerna på samma sätt som Revolut.

ANNONS
ANNONS

Blir den här satsningen framgångsrik för Revolut, både när det gäller att attrahera nya konsumenter och samarbetspartners, är det sannolikt ett måste för Klarna att slå följe.

Klarna är Sveriges hopp i det här racet, men hotas av alla nya appar och lösningar. Klarna måste fortsätta utvecklas för att behålla sitt försprång.