Regeringen presenterade i somras en ny lag om fakturor och avbetalningar i e-handeln. Betalningsjätten Klarna ställde sig då kritisk mot lagen. Nu utreds bolaget för att ha brutit mot det nya regelverket.

Under sommaren infördes den nya lagen om användning av användningen av fakturor och avbetalningar i den svenska e-handeln.

För att motverka att skuldsättningen av privatpersoner beslutades det om att användningen av krediter skulle bli ett ”aktivt val” hos konsumenten.

Nu blir betalningsbjässen Klarna det första bolaget som utreds för att bryta mot den nya lagen, rapporterar Di.

”Lagstiftningen är tydlig”, skriver Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket i myndighetens beslut.

Slår ner på H&M-upplägget

Det är i Klarnas roll som betaltjänstleverantör till H&M som Konsumentverket konstaterar att betaljätten har brutit mot regelverket.

Där har Klarna inte premierat direktbetalningar som det första betalningsalternativet.

I stället har Klarna lagt in att betala på faktura – vilken är avgiftsfri de första 30 dagarna – som förhandsvalet.

ANNONS
ANNONS

”Ett betalningssätt som innebär att en kredit lämnas får inte visas först och får heller inte vara förvalt om det finns andra betalningssätt”, skriver Rudina Muliqi om Klarnas agerande.

Otydligt var gränsen går

Bolaget själva säger att det är otydlight var gränsen mellan kredit och direktbetalningar går.

Klarnas kommunikationschef Johan Gustafsson pekar på att det finns stora tekniska problem i att avgöra om en direktbetalning sker med ett kreditkort eller betalkort.

”Konsumentverket tycks nu anföra att alla typer av kortbetalningar, även kreditkortsbetalningar, ska betraktas som en direktbetalning, vilket i så fall skulle innebära att kortbetalningar måste presenteras före avgiftsfri faktura i e-handelskassor”, skriver han i ett blogginlägg.

”Ökad tydlighet är positivt för hela branschen och vi kommer naturligtvis svara Konsumentverket och bistå på alla sätt vi kan”, fortsätter Johan Gustafsson.

Läs mer: Teknikprofil återvänder till Klarna