Dagens PS

Löftet: Hållbart flygbränsle 2028

Flyg
Flygindustrin ska bli mer hållbar framöver. (Foto: Pixabay)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 21 nov. 2023Publicerad: 21 nov. 2023

Det finska petroleumbolaget Neste lovar att ha ett överskott av hållbart flygbränsle inom några år. För att nå dit vill bolaget dock ha vissa garantier.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Neste har skapat en ny marknad för flygbränsle med låg koldioxidhalt, där de är säkra på att deras hållbara flygbränsle, SAF, kommer tilltala företag som vill få ned sina utsläpp framöver. Världens största tillverkare av förnybar diesel, har bland annat skapat hållbart flygbränsle av använd matolja och animaliskt fett. Dessa bränslen minskar koldioxidutsläppen med så mycket som 80 procent.

Neste kommer ha överskott

Neste sätter upp stora mål för sin SAF-produktion de kommande åren och uppger nu att bolaget till och med kommer ha ett överskott till 2028.

Samtidigt som Neste kommer öka produktionen av hållbara bränslen så vill bolaget samtidigt ha vissa EU-garantier för att investeringarna fortsätter så att pengarna inte sinar längs vägen.

“För att göra ytterligare investeringar måste vi ha en säkerhet att efterfrågan finns kvar”, säger Nestes hållbarhetschef Jonathan Wood.

“Vi måste hitta andra mekanismer för att stimulera efterfrågan ytterligare, och först då kommer det vara möjligt att motivera de interna investeringarna.”

Wood tror att det är möjligt att ha större produktionskapacitet än efterfråga om fem år. I rena siffror betyder det att bolaget kommer tillverka 6 miljoner ton av hållbara bränslen om 3 år, upp från 4,5 miljoner ton i år, där runt en tredjedel kommer utgöra SAF-flygbränsle.

EU har tuffa regler

ANNONS

Samtidigt som Neste alltså vill se garantier från EU så har unionen redan satt upp tuffa regelverk för att skära ner utsläppen inom flygtrafiken. Två procent av det totala flygbränslet som används inom EU från 2025 måste innehålla SAF. Det kommer sedan gradvis att öka till 6 procent 2030 och till 20 procent 5 år senare, berättar Reuters.

De flygbolag som inte hänger med i SAF-racet de närmaste åren riskerar att få dryga böter, och för vissa med små marginaler betyder det att de med största sannolikhet går under.

Läs även:

Passagerarna får betala för hållbart flygbränsle – Dagens PS

Hållbart flygbränsle ska produceras nära Arlanda – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS