Cowi och Swedish Biofuels ska bygga fabriker för tillverkning av hållbart flygbränsle, den första anläggningen byggs nära Arlanda.

ANNONS

Tillsammans ska Cowi och Swedish Biofuels förse den svenska marknaden med 400 000 ton hållbart flygbränsle, så kallat SAF, Sustainable Avation Fuel.

Swedish Biofuels teknik för tillverkning av flygbränslet baseras på tekniken ATJ, Alcohol to Jet, och bränslet kan helt och hållet ersätta fossilt flygbränsle. Den första fabriken ska byggas i Brista, nära Arlanda, och leveranserna av det nya bränslet beräknas kunna starta år 2025. Projektet stöttas av EU-kommissionen.

Kan förändra flygindustrin

Det kommer bli den första kommersiella produktionen av hållbart flygbränsle utan inblandning. Inom ramen för uppdraget ska Cowi bistå med planering, konstruktion och projektledning vid bygget av fabrikerna.

”Detta är ett unikt projekt som har potential att förändra flygindustrin och beroendet av fossila bränslen. I stor skala kommer hållbart flygbränsle innebära att flyget kan bli ett hållbart transportsätt. Projektet ligger i linje med att vi gjort ett strategiskt val att helt sluta arbeta med fossila bränslen. Vår kunskap om bränslen ska i stället användas till den gröna omställningen som nu pågår”, säger Karin Genemo, divisionschef för Industri på Cowi, i ett pressmeddelande.

Minskar beroendet av utländsk olja

ATJ-tekniken som Swedish Biofuels har tagit fram gör det möjligt att producera hållbart flygbränsle på ett nytt sätt.

”Vår teknologi möjliggör den första kommersiella produktionen i världen av hållbart flygbränsle som inte kräver någon inblandning. Vi tror att detta kommer innebära en total förändring av flygindustrin eftersom tekniken innebär slutet för användning av fossilt flygbränsle. Hållbart flygbränsle är inte bara ett steg mot en grönare värld utan även ett slut på beroendet av utländsk olja och därmed större självförsörjningsgrad”, säger Angelica Hull, vd, Swedish Biofuels, i pressmeddelandet.

Ger grön överskottsenergi

I produktionen ska hållbar grön etanol användas som råvara men det finns även möjlighet att använda gröna avgaser och grön vätgas. Anläggningen ska också kunna producera hållbar bensin och diesel.

Vid tillverkningen kommer grön överskottsvärme skapas och den ska skickas till Stockholm Exergis kraftvärmeverk som ligger bredvid. Det kommer skapa ett grönt tillskott i Stockholms fjärrvärmenät.

ANNONS
ANNONS

Ytterligare två produktionsanläggningar planeras i Sverige, förutom den i Brista. Den sammanlagda produktionskapaciteten kommer bli 400 000 ton hållbart flygbränsle, det räcker till cirka 40 procent av Arlandas årskonsumtion av flygbränsle.

Intresserad av samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Högre oljepris ger högre pris på flygbiljetter [Dagens PS]