Dagens PS

EU backar från skärpta utsläppsregler för bilar

EU
Den svenska elbilsflottan är inte tillräckligt stor för att kraftigt minska utsläppen i trafiken. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 23 sep. 2023Publicerad: 23 sep. 2023

EU-länderna har enats om en kompromiss som urvattnar de tidigare strängare utsläppsreglerna för fordon – men sista ordet är inte sagt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt Reuters kom det nya förslaget om svagare utsläppsregler från Spanien.

EU-länderna har kommit överens om att dessa regler ska gälla för fordonsutsläpp i stället för de skärpta krav på området som EU-kommissionen tidigare lagt fram, de så kallade Euro 7-reglerna.

Det är diplomatiska källor som berättar för nyhetsbyrån om överenskommelsen om svagare utsläppsgränser, pådrivit av åtta medlemsstater.

Euro 7 har fått kritik för att det tar resurser från elektrifieringen av fordonsflottan.

EU-reglerna för utsläpp har fått mycket kritik

En del biltillverkare hävdar att risken finns att tillverkningen av småbilar skrotas med regelverket och att det blir slutet för bilar med vanliga förbränningsmotorer.

Vad det nya förslaget om utsläppsregler innebär konkret är inte klarlagt, detaljerna ska klubbas på EU:s ministermöte på måndag och därefter ska EU-parlamentet och kommissionen diskutera innehållet och besluta om det.

Det utsläppsförslag som fanns på bordet men som nu har ändrats till en klenare version var redan föremål för kritik då gränserna för utsläpp av CO2, partiklar och kväveoxid ansågs för lågt satta.

Reuters uppger att den största förändringen i det förslag som nu manglats fram i EU av utsläppsreglerna är att genomförandet av förbudet mot bilar som släpper ut koldioxid förlängs till 30 månader i stället för 24 månader efter det att den nya förordningen trätt i kraft.

ANNONS

Läs även: EU-förbudet mot vanliga bränslebilar är nu klubbat Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]