Färre köper nya vitvaror, vilket inte alls är bra för svenska industrijätten Electrolux, som vinstvarnar för andra kvartalet i rad – och tappar 2 miljarder.
Inflationen och de stigande räntorna gör att de svenska hushållen inte har råd med renoveringar och nya vitvaror. Konsumenterna sviker därför Electrolux som rapporterar ytterligare ett tufft kvartal.
MISSA INTE: Svenskarna lägger nu 99 miljarder på räntor: ”Fördubbling” [Dagens PS]
Svenska konsumenter sviker
Vitvarujätten Electrolux vinstvarnar efter att kvartalsrapporten för sista kvartalet 2022 står färdig. Man tappar 2 miljarder kronor i rörelsekapital, vilket är ett tapp jämfört med samma kvartal 2021.
Det står i ett pressmeddelande från företaget.
Sjunkande omsättning
”Nettoomsättningen för koncernen under det fjärde kvartalet beräknas uppgå till cirka 36 miljarder kr, en organisk minskning med omkring 8 procent”, skriver man i det ödesmättade dokumentet.
Aktien har fallit 4 procent sedan beskedet. Det rapporterade Dagens Industri på onsdagen.
Ytterligare anledning till att affärerna gick sämre än väntat var problem med lagerhållningen, enligt pressmeddelandet:
Lagerminskningsaktiviteter hos återförsäljare under det fjärde kvartalet i samtliga regioner var större än förväntat vilket bidrog till en svag marknad som påverkade volym och mix negativt, och som resulterade i mer omfattande kampanjaktiviteter”, skriver man.
Läs mer om svenska aktier och företag:
Proptech växer när fastighetsbranschen digitaliserar [Dagens PS]
Klarna slår tillbaka [Dagens PS]
Sveriges ekonomi sämst i Norden [Dagens PS]
75 procent färre sålda bostäder i Sverige [Dagens PS]
Intresserad av ekonomi och företags- och affärsnyheter? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.