Dagens PS

Självkörande fraktfartyg? Nya trenden kan skapa revolution till havs

Självkörande fraktfartyg
Kan självkörande fraktfartyg förändra världshaven? (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 29 apr. 2024Publicerad: 29 apr. 2024

Självkörande bilar har varit en snackis länge, men vad sägs om självkörande fraktfartyg? Teknologin har redan testats av flera stora rederier.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

CNBC skriver bland annat om ett EU-finansierat projekt kallat AUTOSHIP, där akademin och industrin samarbetar med stora rederier för att utveckla självkörande fartyg. Förra året klarade ett självkörande fraktfartyg en 13 timmars lång resa längs med Norges kust.

“Vi gör det här steg för steg. Vi har en färdplan där vi roll för roll flyttar funktionerna till fjärrstyrningscentret, säger Markus Laurinen, tillväxt- och lösningsschef på norska rederiet Kongsberg Maritime till CNBC.

“Riskerna är dolda”

Radar- och sensorteknologi utvecklas för att lösa de problem som finns vid förarlös frakt på havet. Även Samsung Heavy Industry (SHI) i Sydkorea har gjort tester med självkörande fraktfartyg.

“Unikt inom autonom teknologi är att riskerna är dolda för sjöfararen på havet. Om du navigerar i en autonom bil kan du se farorna, till viss del gäller detsamma för ett flygplan”, säger Leo McLeman, affärsutvecklingschef på U.K. Hydrographic Office till CNBC.

Kostsamt med misstag

De svåraste momenten inträffar när skeppen närmar sig land, och riskerar att möta hinder som naturliga och onaturliga rev, andra skepp, havsbaserad vindkraft och annan infrastruktur.

Precis som med självkörande bilar kan självkörande skepp ha olika grad av autonomitet, där steg 4 innebär helt självkörande. Det är en bit kvar dit, men forskarna tror att maskinerna kan lära sig att klara av att navigera även i svåra vatten.

ANNONS

Snarare är det stora problemet för självkörande fraktfartyg att få rederier och myndigheter att ta risken att satsa på saken.

“Att lära sig genom misstag i en fraktfartygsmiljö kan vara kostsamt, det kan vara farligt. För att nå dit tror jag att det måste finnas något element av mänskligt ingripande som gör det möjligt för tekniken att lära sig utan risken att lära sig genom misstag”, säger J.C. Renshaw, chef för supply chain consulting på Savills North America till CNBC.

Läs även: Branschspecial: Transport och logistik – här är bolagen på börsen (Dagens PS)

Läs även: Pirater hotar nu fraktfartyg efter rebellernas missiler (Dagens PS)

Läs även: Fraktpriserna skenar efter attackerna i Röda havet (Dagens PS)

Läs även: Nu ska frakt bli grönare – och dyrare (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS