Dagens PS

Sinch vd: "Räknar med att se resultat i slutet av året"

Småspararfavoriten Sinch vd Laurinda Pang är Veckans Börsprofil. För Dagens PS berättar storbolagsindex numera enda kvinnliga vd om den färska kvartalsrapporten, bolagets pågående transformation och var tillväxten ska komma.
Småspararfavoriten Sinch vd Laurinda Pang är Veckans Börsprofil. För Dagens PS berättar hon om den färska kvartalsrapporten, bolagets pågående transformation och var tillväxten ska komma. (Foto: Sinch)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 10 maj 2024Publicerad: 10 maj 2024

Ett år har gått sedan Veckans börsprofil Laurinda Pang tog över rodret för småspararfavoriten Sinch. För Dagens PS berättar storbolagsindex numera enda kvinnliga vd om bolagets pågående transformationsprogram, hur tillväxten ska ta fart och bakgrunden till hennes energifyllda efternamn.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Veckans börsprofil är en artikelserie som publiceras varje fredag där Dagens PS ställer fem frågor till en aktuell person inom börs och finans.

Namn: Laurinda Pang

Titel: Vd för teknik- och kommunikationsbolaget Sinch (börskurs Sinch)

Bakgrund: Tillträdde vd-jobbet på Sinch i april 2023. Över 25 år inom den internationella telekom-sektorn, främst från telekomoperatören Century Link. Utbildad vid Penn State University samt vid Harvard Business School.

Aktuell: Presenterade Sinch rapport för första kvartalet i veckan som fick aktien att falla 15 procent. Är numera enda kvinna på OMX30 som innehar vd-rollen sedan exempelvis Telias Alison Kirkby, Handelsbankens Carina Åkerström och H&M:s Helena Helmersson lämnat positionen tidigare i år.

1. Ni kom med kvartalsrapport i tisdags, vad tycker du är viktigast för aktieägarna att ta med sig från den?

“Sammantaget var resultatet i linje med våra förväntningar. Vår EBITDA-marginal var stabil och vår bruttomarginal förbättrades. Vårt kassaflöde var starkt och tog oss över 42 procent kontantomvandling de senaste 12 månaderna. Vi levererade en organisk bruttovinsttillväxt på 3 procent, vilket är i linje med vad vi sa för ett kvartal sedan, men lägre än vår långsiktiga ambition. Det är här vårt transformationsprogram kommer in. Syftet med det är att accelerera tillväxten och den nya verksamhetsmodellen som vi introducerade den 1 januari är en del av den förändringen. Sammantaget fortskrider programmet enligt plan.”

ANNONS

Senaste nytt

2. Vilka tidigare utmaningar har den nya organisationen löst och vilka resultat har ni sett så här långt?

ANNONS

“I slutet av 2021 avslutade vi fyra förvärv som fördubblade Sinchs storlek. I början av 2022 förändrades marknaden kraftigt och vi bestämde oss för att hantera dessa nya verksamheter varsamt och sedan dess har vi drivit Sinch med fyra separata, och ganska löst integrerade resultatenheter. Detta förändrades helt den 1 januari. Vi möter nu våra kunder med tre regionala organisationer som representerar hela bredden av vår portfölj och som utgör våra nya rörelsesegment Americas, EMEA och APAC. Vi har centraliserat vår produktledning, FoU och våra supportfunktioner för att öka innovationen och bättre dra nytta av Sinchs globala skalfördelar och bli mer effektiva. Det är ett stort förändringsarbete och vi räknar med att börja se resultat i slutet av året.”

3. I kvartalsrapporten skrev du att du inte är nöjd med tillväxttakten ur ett långsiktigt perspektiv. Vad är målet och vad är det som framförallt ska växa?

“Om vi ​​tittar på organisk bruttovinst per produktkategori ser vi att Applikationer växte med 11 procent, API-plattform växte med 8 procent medan Nätverksaccess minskade med 15 procent. De två första utgör cirka 80 procent av den totala bruttovinsten, så en stor del av vår verksamhet har en hygglig tillväxttakt, som vad vi bedömer för närvarande är i linje med – eller bättre än – marknadens. Exempel på goda tillväxtmöjligheter är att introducera de snabbväxande produkterna i alla geografier och att sälja flera produkter till befintliga kunder. De är även en del av målsättningarna när vi nu ändrar vårt sätt att nå marknaden och integrerar vårt produktutbud. Vi har inte kommunicerat något specifikt tillväxtmål.”

4. Du har suttit ganska exakt ett år på posten, vilka lärdomar tycker du de här första tolv månaderna som börs-vd har gett?

“Komplexitet är exekveringens fiende. Rekryteringsbeslut är avgörande. Att skruva upp förändringstakten är nödvändigt för att vinna. Vi befinner oss i en intensiv tid på Sinch och förenklar vår verksamhet så att våra kunder kan dra nytta av One Sinch.”

Kvinna tar över rollen i småspararfavoriten Sinch

Det molnbaserade kommunikationsbolaget Sinch får nu en kvinna som vd. Hon beskrivs som “en framgångsrik företagsledare”.

5. Du har ett spännande efternamn, vad är historien bakom det? 

“Det är helt enkelt det efternamn som jag fick vid födseln. Min pappa är kines och min mamma är brittisk. Men jag har fått höra av mina svenska kollegor att det också har en annan betydelse här.”

ANNONS

Läs mer:

Veckans börsprofil: “Stockholm den börs i världen med mest kunskap om spelaktier”. Dagens PS

Veckans börsprofil: Avanzas återvändare: “Känner mig hemma”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS