Dagens PS

"Stockholm troligen den börs i världen med mest kunskap om spelaktier"

Sverige har näst flest spelutvecklare per capita i världen berättar Veckans börsprofil Per Strömberg, talesperson för Dataspelsbranschen.
Sverige har näst flest spelutvecklare per capita i världen berättar Veckans börsprofil Per Strömberg, talesperson för Dataspelsbranschen. (Foto: Björn Mattiasson/Dataspelbranschen)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 05 maj 2024Publicerad: 03 maj 2024

“Framgångarna kom när vi började göra spel för hela världen” berättar Veckans börsprofil Per Strömbäck på Dataspelsbranschen om vad som drev fram det svenska spelundret. Vilka är trenderna nu, hur ser branschen på börsen och vad är den nya satsningen Game Town?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Veckans börsprofil är en artikelserie som publiceras varje fredag där Dagens PS ställer fem frågor till en aktuell person inom börs och finans.

Namn: Per Strömbäck

Titel: Talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen

Bakgrund: Per Strömbäck har under sina nära 30 år i svensk spelindustri upplevt, och i högsta grad varit en del av, hur branschen knappt existerat till att nå bred internationell och kommersiell succé. Även styrelseledamot, sakkunnig och författare till ett flertal böcker i skärningspunkten kultur och digitalisering.

Aktuell: Utgår sen 2 april från det nyetablerade Game Town på söder som är Stockholms första co-working kontor för spelutvecklare där också ett antal av Sveriges börsnoterade spelbolag nu sitter.

1. Den svenska spelbranschen har på två decennier gått från källarverksamhet till att omsätta 32 miljarder med 8000 anställda – vad hände?

“Hehe, ja vi gjorde en väldig massa bra spel: Minecraft, Battlefield och Candy Crush är nog de mest kända, men det finns flera dussin spel som nått fler än tio miljoner spelare. Det var förstås många faktorer, men för att nämna en: på 1990-talet gjorde vi spel för den svenska publiken. Framgångarna kom när vi började göra spel för världen.”

ANNONS

Senaste nytt

2. Hur står sig svenska spelföretag i dag i den internationella konkurrensen?

ANNONS

“Vi får mycket kärlek. Miljarder spelare över hela världen. USA, Japan, Storbritannien, Kanada och kanske något land till har fler anställda. Räknar man per capita så är vi näst bäst i världen, för Island är alltid nummer ett per capita oavsett…”

3. För några år sedan såg vi en ström av spelföretag till börsen. Är börsen fortfarande attraktiv för andra bolag i spelbranschen eller har man blivit lite avskräckt av senaste årens tuffare klimat?

“Den där strömmen har minskat och många av aktierna har ju tagit stryk i den makroekonomiska krisen. Jag hör dock ryktas om planerade börsnoteringar så det sista ordet är nog inte sagt. I ett längre perspektiv tror jag att börsen är relevant för spelföretag framöver, men kanske med lite mer rimliga förväntningar. De flesta bolagen går bra och visar svarta siffror. Det är också värt att nämna att Stockholmsbörsen troligen är den börs i världen där det finns mest kunskap om spelaktier.”

4. Vilka är de största trenderna bland spelarna skulle du säga idag – vilka typer av spel växer och vilka har det svårare?

“Det är två trender som sticker ut, dels det vi kallar indie – spel från mindre studior med mindre budgetar som satsar på lite mer nischade spel. Ett fint exempel på det är vikinga-överlevnads-byggaren Valheim. Man kan säga att Minecraft började på samma sätt. Den andra trenden är spel där spelarna skapar innehåll. Även här är Minecraft pionjär och på senare tid har t ex Roblox och Fortnite blivit enormt populära med liknande koncept. Det finns ett antal liknande spel som väntar på att bli nästa stora hit.”

5. Nyligen invigdes Game Town på Södermalm i Stockholm – berätta?

“Ja, Game Town är ett co-work för spelutvecklare och vårt lilla kansli får också vara med. I kvarteren bakom Medborgarplatsen sitter flera tusen spelskapare, det är troligen spelvärldens talangtätaste plats. På lunchställena här ser man många hoodies och t-shirts med loggor från spelföretag. Just medarbetarna är nyckeln till fortsatt framgång, vi konkurrerar på en global marknad och försöker locka de bästa kreatörerna. Det räcker inte med bra lunchställen, men det hjälper!”

Läs mer:

ANNONS

Veckans Börsprofil: Avanzas återvändare: “Känner mig hemma”. Dagens PS

Veckans Börsprofil: Twitters småbolagsdrottning redo för rapporterna. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS