Dagens PS

Shipping rusar på Oslobörsen: "Solitt kassaflöde"

Shipping
Det går bra nu för norsk shipping. (Foto: TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 07 nov. 2023Publicerad: 07 nov. 2023

Shippingsektorn är upp nära 60 procent på Oslobörsen – och har stigit med över 360 procent sedan 2020.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De senaste tre åren har det gått riktigt bra för shipping på Oslobörsen, med ett stadigt ökande intresse från investerare.

Sjöfartsindex ligger nu på närmare 60 procent – och har stigit med över 360 procent sedan 2020, skriver E24.

“Frakt ger ett solitt kassaflöde från dag ett inom många sektorer. Särskilt inom tank-, gasol- och bilsjöfart är direktavkastningen väldigt lockande och är i mina ögon anledningen till att sektorerna har lyckats så bra i år”, säger Jørgen Lian, shippinganalytiker hos DNB Markets.

Ser bra ut för sektorn framöver

Tack vare goda förutsättningar kommer läget fortsätta se bra ut för shipping, bedömer Lian.

“Dels för att det är svårt att beställa fartyg till ett rimligt pris med leverans inom de närmaste tre åren, och dels för att efterfrågedrivarna är så bra”, säger han.

Flera rederier har hunnit presentera sina resultat för tredje kvartalet – men snart kommer den riktiga rusningen. Håll då ett öga på BW LPG, tycker Jørgen Lian som ser en potential för 26 NOK per aktie i utdelning för andra halvåret.

“Vilket blir en solid direktavkastning på runt 30 procent”, säger han.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

“Fredriksen känt över hela världen”

Även Cool Company, som presenterar sina siffror i slutet på månaden, bedöms har stor potential. Lian tror att bolagets aktie kan stiga till uppemot 200 NOK per aktie.

Ett av shippingsektorns ledande rederier på Oslobörsen är John Fredriksen, tack vare sin exponering mot flera av de centrala industrierna som flytande gas, olja, flytande petroleumgaser och torrlast.

“Fredriksen är känt över hela världen för sin fraktkompetens”, säger Mads Johannesen, investeringsekonom hos nätmäklaren Nordnet.

Måste vara på tårna

Men eftersom faktorpriserna inom shipping varierar dagligen, måste man noga följa vad som satsas på rederierna.

“Torrlasten är till exempel inne i en svagare period medan tankmarknaden går mycket bra”, säger Johannesen.

Relaterad läsning:

ANNONS

Miljardären John Fredriksen i clinch med rederi – igen

För 20:e året i rad – han är rikast i Norge

Läs mer: Därför hänger börsdebuten löst för Shein

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS