Dagens PS

Ryanairs vd: "Hållbart bränsle är bara en bluff"

Ryanairs
Michael O'Leary har blivit tårtad av klimataktivister – och tror inte på klimatsmarta alternativ till dagens flygbränsle. (Foto: AP)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 27 dec. 2023Publicerad: 27 dec. 2023

Michael O’Leary är trött på att flygbranschen målas ut som boven i klimatdramat, när det finns andra sektorer med större utsläpp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Irländske Michael O’Leary är en minst sagt framträdande figur inom flygbranschen. Han har inte bara varit vd för lågprisjätten Ryanair i snart 30 år, utan alltid haft starka åsikter om flygindustrin och dess kritiker.

Han har hyllats för att genom riktigt billiga resor ha demokratiserat flyget som färdmedel. Samtidigt har det gjort honom till en av klimatrörelsens många hatade figurer, vilket Dagens PS har rapporterat om.

Själv är O’Leary trött på att det alltid är flygbranschen som pekas ut som en stor miljöbov, trots att sektorn endast står för två procent av världens koldioxidutsläpp.

“Sjöfarten står för fem procent, men ingen publicerar någonsin en bild av någon båt som puttrar ut ur en hamn med texten: ‘Se där – jorden värms upp'”, säger han till The Guardian.

“Matolja kan inte driva flyg”

Hållbara flygbränslen har han heller inte mycket till övers för, mest av praktiska skäl.

Ryanairs vd kallar konceptet rent av för en bluff. Tillgången och produktionen av exempelvis matolja kommer aldrig räcka för att möta flygbranschens behov.

“Det finns inte tillräckligt med matolja i världen för att driva mer än en dags flygtrafik”, säger han.

ANNONS

Läs mer: Ryanair går mot rekordvinst – tack vare höjda priser – Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Lösningen: Större effektivitet

Trots Michael O’Learys djupa skepsis har flygbolaget som han bossar för gått med på att hållbara flygbränslen ska utgöra uppemot 9,5 procent av Ryanairs bränslebehov till år 2030.

Vill flygbranschen verkligen göra något för miljön ska man fokusera på effektivare trafikledning, tycker O’Leary.

På så vis kan man få ner bränsleförbrukningen avsevärt, vilket i sin tur skulle minska flygbranschens miljöpåverkan.

“Om du kunde eliminera förseningar i flygledningen och ineffektiva rutter, kan du minska bränsleförbrukningen med ytterligare 20 till 25 procent”, säger Ryanairs vd.

Flyg-fiasko: Checkade in själv – fick böta 2 000 kronor

Självincheckning inför en flygresa kan vara både smidigt och tidsbesparande. Möjligen med brasklappen att du alltid bör vara på din vakt. Om inte kan flygresan bli en dyr historia.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS