Dagens PS

Oatly förlorar marknadsandelar i USA – bra för konsumenter

I USA har Planet Oat, som är billigare än Oatly, nu en större del av marknaden för havremjölk än Oatly.
I USA har Planet Oat, som är billigare än Oatly, nu en större del av marknaden för havremjölk än Oatly. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 17 mars 2022Publicerad: 17 mars 2022

Outly är inte längre störst på marknaden för havremjölk i USA, där har det billigare alternativet Planet Oat gått om.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I USA har Planet Oat, som är billigare än Oatly, nu 37 procent av marknaden för havremjölk medan Otlys marknadsandel numer är 22 procent, detta enligt data från marknadsundersökningsföretaget IRI i Chicago, det rapporterar Quartz.

När Outly lanserades i USA år 2016 hade bolaget i stort sett marknaden för havremjölk helt för sig själv, men Oatlys snabba tillväxt och begränsade utbud lockade rivaler. Nu finns en handfull havremjölksmärken på den amerikanska marknaden, bland dem Planet Oat, Califia Farms och Mooala.

Genomsnittspriset har gått ned

Det må vara dåligt för Oatly att förlora marknadsandelar, men för konsumenterna är det bra med konkurrens, det har gjort havremjölk billigare. Sedan 2017 har genomsnittspriset för en halv gallon, cirka 1,9 liter, havremjölk i USA sjunkit med nästan 22 procent, från 5,68 dollar, nästan 53,60 kronor, till 4,44 dollar, nästan 43 kronor.

En halv gallon Oatly kostar 5 dollar, drygt 47 kronor, medan en halv gallon Planet Oat kostar 4,34 dollar, knappt 41 kronor.

Quartz skriver att Oatly har kämpat med att hänga med i den växande efterfrågan och att bolagets chefer i november berättade för investerare att de hade problem med att öka produktionen vid sin andra amerikanska fabrik, i Utah.

Den globala försäljningen ökade

Till stor del har Oatly förlitat sig på kontraktstillverkare, men de nya aktörerna på marknaden har skapat konkurrens om deras tjänster.

ANNONS

Enligt data från marknadsundersökningsföretaget Euromonitor ökade den globala försäljningen av mjölkalternativ med 23 procent från 2016 till 2021, från 14,4 miljarder dollar, 135,8 miljarder kronor, till 17,7 miljarder dollar, nästan 167 miljarder kronro.

Ökningen i försäljning av havremjölk kan vara bra för miljön, havremjölk använder mindre vatten jämfört med mejeriprodukter och mandelmjölk. Enligt en analys från 2018, som publicerades i tidskriften Science, ger havremjölk dessutom färre utsläpp än de flesta andra alternativ.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Oatly problemtyngt i USA – aktien rasar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS