Dagens PS

McDonalds-toppen om svenska burgarkampen: ”Vi expanderar”

"I dag har vi fler gäster än någonsin på våra restauranger i Sverige. Vi vill ju finnas där det finns människor som rör sig. Det är vår strategi och röda tråd", berättar Joakim Bohman, vd på McDonalds Sverige, som är Veckans Börsprofil för Dagens PS.
"I dag har vi fler gäster än någonsin på våra restauranger i Sverige. Vi vill ju finnas där det finns människor som rör sig. Det är vår strategi och röda tråd", berättar Joakim Bohman, vd för McDonald’s Sverige, som är Veckans Börsprofil för Dagens PS. (Foto: McDonalds)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 21 nov. 2025Publicerad: 21 nov. 2025

Sju nya svenska restauranger innan 2025 är slut. Varav nummer 200 totalt i Sverige slår upp portarna i Mall of Scandinavia, Nordens största köpcenter, nästa vecka.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

En våg av nya snabbmatskedjor, tuff konkurrens från premiumburgare och tidningsrubriker till trots om att McDonalds lämnar citylägen så står hamburgerkedjornas hamburgerkedja stark.

”Vi har självförtroende, tar marknadsandelar och expanderar”, säger McDonalds högsta chef i Sverige Joakim Bohman om de offensiva satsningarna.

I en längre intervju med Dagens PS berättar han också om hur kunderna påverkats av dyrtiderna, hur ett av världens mest kända företag egentligen är uppbyggt och hur digitaliseringen gör att du kan få din Big Mac mycket fortare.

Veckans börsprofil är en artikelserie som publiceras varje fredag där Dagens PS ställer fem frågor till en intressant person inom börs, investeringar och finans.

Namn: Joakim Bohman

Titel: Vd för McDonald’s Sverige

Bakgrund: Började som vd i september 2024, dessförinnan 12 år på ICA Sverige bland annat som Försäljnings- och Marknadsdirektör. Även bakgrund på Synoptik och Expert.

Aktuell: Snabbmatskedjan öppnar sin 200:ade restaurang i Sverige nästa vecka i Mall of Scandinavia.

1. Flera nya snabbmatskedjor och överetablering inom hamburgersegmentet, hur ser McDonalds Sveriges strategi ut för att klara konkurrensen och växa

ANNONS

För det första är ju konkurrens alltid bra. Jag tycker den är nyttig.

Restaurangbranschen har haft tuffa tider som alla vet och det har slagit mer på vissa segment än andra. Några av de som kallar sig premium- eller nischburgare har exempelvis haft det lite jobbigare.

Men McDonalds Sverige har en väldigt fin tillväxt på jämförbara restauranger som ger oss självförtroende till att vilja expandera.

Vi accelererar tillväxten av restauranger nu och känner att vi är på en bra plats.

Vi har en väldigt expansiv etableringsplan där vi exempelvis innan 2025 års slut öppnar sju nya restauranger. Med det sagt är det långa ledtider att öppna en restaurang så vi har haft det i planen ett tag.

För några veckor sedan öppnade vi på Anna Linds plats i Malmö, den här veckan inviger vi i Älmhult och nästa vecka klipper vi bandet i Mall of Scandinavia som blir restaurang nummer 200.

Här i Mall of Scandinavia, Nordens största köpcenter, öppnar McDonalds
sin 200:e restaurang i Sverige nästa vecka. (Foto: Viktoria Bank / TT)

Vi har haft fler än 200 restauranger i Sverige förut men då har flera av enheterna varit mindre. För oss handlar det om att kontinuerligt utvärdera och optimera får restaurangportfölj. I dag har vi fler gäster än någonsin på våra restauranger i Sverige.

Vi vill ju finnas där det finns människor som rör sig. Det är vår strategi och röda tråd.

ANNONS

Det kan vara på Sveavägen (öppnade 1974 reds anm.) längs en väldigt trafikerad gata. Nära till både biltrafik och gående, men också nära kommunikation som tunnelbana eller bussar.

När vi öppnade i Malmö ligger det väldigt nära både universitet och stora arbetsplatser men även nära centralstationer i Malmö.

Och tittar vi på Älmhult exempelvis så är det en knytpunkt för väldigt mycket trafik och en handelsplats som lockar väldigt mycket människor, det är rimligt att det finns en Donken där.

Har det varit en medveten strategi att flytta ut till mer bilnära platser och lämna stan?

Jag tror både ja och nej. Vi vill finnas längs de stora vägarna men sen tror jag i centrala lägen är det snarare tillfälligheter som gör att vi ibland har flyttat ut.

Det kanske exempelvis inte finns förutsättningarna för att få till en riktigt bra restaurang. Dels lokalmässigt, dels hur flödet av människor rör sig. Det är flertalet parametrar som spelar en viktig roll när vi fattar den typen av beslut.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

10 nov. 2025

2. Vi har haft flera tuffa år för svenska hushåll, och flera snabbmatskedjor i USA vittnar om att det finns grupper som inte längre har råd att besöka dom, hur märks dyrtiderna bland era kunder här i Sverige?

Det är klart att vi som alla andra har blivit påverkade av att våra gäster har lite mindre pengar i plånboken.

Samtidigt ser vi att behovet av att umgås och träffas och äta tillsammans har fortsatt och varit viktigt under de privatekonomiskt tuffa åren.

ANNONS

En annan storsäljare är Tasty som faktiskt togs fram i Sverige först. Nu finns den inte bara i Sverige, utan i väldigt många länder runt om i världen.

Vi har försökt anpassa det efter rådande förutsättningar genom att exempelvis se till att vi har bra, högkvalitativa och prisvärda alternativ på vår meny. Det ska finnas möjlighet för en familj att komma och äta middag eller lunch hos oss utan att det kostar skjortan.

Det är något man förväntar sig av McDonald’s som aktör. Att vi har väldigt prisvärda alternativ har visat sig också att det har varit en framgångsrik strategi.

Låginkomstagare ratar McDonalds

Det är tummen ned för McDonalds bland låginkomsttagare. Det visar bolagets senaste kvartalsrapport. ”Vi måste få kunderna tillbaka”, säger bolagets vd.

Vi bedömer vi att vi tar marknadsandelar enligt de undersökningar vi gör och baserat på den branschdata som finns i marknaden. Våra storsäljare är våra ikoniska produkter som Happy Meal, och Big Mac men även McNuggets och våra nylanserade produkter.

En annan storsäljare är Tasty som faktiskt togs fram i Sverige först. Nu finns den inte bara i Sverige, utan i väldigt många länder runt om i världen.

Det är delvis styrkan i McDonald’s att en produkt kan utvecklas i ett land och tas ut till fler marknader. I Sverige har vi exempelvis en egen kock som dagligen utvecklar, experimenterar och tar fram nya produkter och smaker i vårt testkök. Det är inte många som vet det!

Så är det med McDonalds meny. Produkterna kan utvecklas på en marknad för att sen tas ut i världen om den blir framgångsrik.

3. Ni är ett av världens mest kända varumärken och även ett börsbolag i USA, men få kanske känner till hur McDonalds egentligen är uppbyggda och fungerar, berätta?

ANNONS

McDonalds i grund och botten är ett franchise-koncept.

Tanken är att det ska vara lokala entreprenörer som driver sina lokala restauranger. Därtill en stark, central organisation som supporterar den decentraliserade modellen.

McDonalds Sverige, som jag ansvarar över, är en del av Food Folk och bygger på den decentraliserade modellen från det globala McDonalds i USA till marknaden.

Vi är ett globalt och välkänt varumärke men i verksamheten är vi väldigt decentraliserade. Det ligger i varje franchisetagares ansvar att vara en väldigt stark lokalspelare.

Vår franchisetagare, som är totalt 24 till antalet i Sverige, driver olika antal restauranger där de bygger sin lokala organisation och ansvarar för den lokala driften. Vi supporterar dem med rätt meny och ett väldigt starkt marknadsprogram samt allt annat driftsstöd man behöver.

Vissa franchisetagare har varit med jättelänge, vår äldsta i Göteborg sen slutet av 70-talet.

Men många av franchisetagarna har också  tagit sitt första jobb på en McDonald’s, gått in på ett skift och därifrån jobbat sig uppåt.

Många svenskar känner till Paul Lederhausen som tog McDonalds till Sverige 1973.Det är en instrumental del av vår historia.

Strykpojken som blev tokrik

79-årige Paul Lederhausen, svenska McDonald´s grundare, berättar i en nyutkommen bok om sin omtumlande uppväxt där pappan var benhård och mamman snäll och beskyddande.

ANNONS

Jag är ansvarig för den svenska marknaden. De handlar om att vi följer den strategin som är utstakande, att vi har en god, bra, hälsosam och lönsam tillväxt och att vi genom det kan återinvestera i nya restauranger och utvecklar medarbetare genom sin McDonald’skarriär

Vi är ett globalt och välkänt varumärke men i verksamheten är vi väldigt decentraliserade. Det ligger i varje franchisetagares ansvar att vara en väldigt stark lokalspelare.

Vår ambition är, och det är vi väl också tack vare den långa historien i Sverige, att verkligen bidra till lokalsamhällets föreningsliv och att vara ”Donken” med folk.

4. Digitaliseringen – hur har den påverkat McDonalds affär och hur jobbar ni med det i vardagen?

Framförallt har vi väldigt många fler kanaler att beställa genom i dag.

Få beställer rakt över disk längre, som man gjorde tidigare, även om man fortfarande kan det.

Vi har väldigt mycket beställningar via vår app i mobilen.

Det kan dels vara att du är på stan och gör en förbeställning men vi har ju också bordsservering. Det är ett vanligt sätt att beställa där du scannar en QR-kod vid bordet du sitter och sen får man maten serverad.

Allt fler gäster beställer numera genom McDonalds app. (Foto: Emilie Holtet/NTB/TT)
ANNONS

Sen har vi har ju också de digitala skärmarna som även det är en vanlig kanal.

En stor digital förflyttning som inte fanns för tio år sedan är McDelivery.

Alltså att kunderna beställer maten hem och där vi samarbetar med de stora aktörerna inom hemleveranser.

Det har också blivit en viktig del av vår etableringsstrategi, att finnas där människor finns, så vissa restauranger blir verkligen en hubb för hemleverans.

Men genom digitaliseringen kan vi också kan förutsäga mer var vi har våra gäster i vilka kanaler som gör att vi kan skapa en annan typ av gästmöten, som exempelvis bordsserveringen.

På McDonalds ”vägrestauranger” har du möjlighet att stanna på vissa utvalda parkeringsplatser, som på vårt språk kallas curbsides. Där vi går ut och lämnar maten som du beställt i appen.

Samtidigt är det viktigt att det ena utesluter ju inte det andra och vi värnar ju ändå om att skapa möjligheten till det mänskliga mötet, som fortfarande är en jätteviktig del av gästupplevelsen.

Men genom digitaliseringen kan vi också kan förutsäga mer var vi har våra gäster i vilka kanaler som gör att vi kan skapa en annan typ av gästmöten, som exempelvis bordsserveringen.

Digitaliseringen skapar också en massa möjligheter inte bara i gästmötet utan även i våra operationella modeller.

ANNONS

Med hjälp av förfinad teknik kan man exempelvis förutse mycket mer hur mycket vi behöver ha färdigt av olika produkter vid vissa tidpunkter som kan hjälpa oss att skapa en ännu bättre matupplevelse för gästen.

Det är väldigt spännande att vi genom vår data kan påverka hur snabb leveransen är av en Big Mac till dig som gäst exempelvis.

5. De finns en bild av dagens unga som lata, svåra att passa tider och tappar intresset snabbt. Ni som en av de största ungdomsarbetsgivarna, vad är era erfarenheter och tips för att det ska fungera?

Nu är jag relativt ny på McDonalds men det jag har lärt mig är att vi har varit väldigt bra på att anpassa oss efter rådande förutsättningar. I våra restauranger arbetar olika generationer sida vid sida.

Det handlar om ett anpassat introduktionssätt när man introducerar medarbetare, sättet man rekryterar medarbetare på men också hur man vidareutbildar medarbetare.

Jag började själv mina första fyra veckor som vd här med att jobba i restaurang. Och det var uppenbart att det finns en väldigt tydlig process för hur man blir introducerad och upplärd.

Sen tror jag att alla generationer har sitt sätt att vara och den unga generationen i dag är varken bättre eller sämre än andra.

Eftertraktade egenskapen du får på McDonald’s

Den som startat sin karriär bakom kassan hos en snabbmatskedja som McDonald’s, har ett ess i rockärmen.

Men det är klart att som ung människa i dag finns väldigt mycket runt om som man ska hantera och som kanske är svårt att prioritera i. Världen snurrar rätt fort. Detta är något vi ser och fångar upp.

ANNONS

Det är skillnad för någon som är 16 år i dag att börja på McDonald’s mot hur det var jag när jag började jobba i butik när jag var 16 år under gymnasietiden.

Att ha en pedagogisk process på plats tror jag är avgörande och om du är engagerad och har viljan så kan du lätt ta dig vidare till nya arbetsuppgifter.

McDonald’s är en plats för människor att växa och man ”blir bra på McDonald’s”.

När vi öppnar en ny restaurang märker vi att det är ett väldigt stort intresse att få jobba hos oss.

En del har det som ett extrajobb under studien eller skolan för att tjäna lite pengar, för många är McDonald’s det första jobbet. Här tar vi en otroligt viktig samhällsrolls genom våra franchisetagare som möjliggör för hundratals människor varje år att komma in på arbetsmarknaden

Men många ser det som en möjlighet att göra karriär och vi har genom åren blivit en väldigt stark integrationsmotor, vilket jag är väldigt stolt över.

ANNONS
Checka in på Elite Hotels – där komfort möter stil
Njut av sköna sängar, tidlös design och smidigt cityläge. Ett smart val för helg, jobb eller miniresa. Boka din hotellvistelse här.

Läs även: Veckans börsprofil: Tech-profilen om svenska AI-undret: “Stockholm extremt hett” – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, fonder och sparande. Skriver om både svenska och utländska aktier, bevakar såväl små som stora företag. Ansvarig för Dagens PS artikelserie Veckans börsprofil.

David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, fonder och sparande. Skriver om både svenska och utländska aktier, bevakar såväl små som stora företag. Ansvarig för Dagens PS artikelserie Veckans börsprofil.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS