Företag som är anslutna till betalsystemet Klarna ska kunna marknadsföra sig gentemot kunder via en video- och chattkanal, skriver Bloomberg. Tanken är att företag ska kunna livestreama sändningar och tala med kunder genom en ny plattform.

ANNONS

Klarna investerar mer i detaljhandeln genom att erbjuda traditionella butiker ett nytt digitalt marknadsföringsredskap.

300 märken, däribland Levi’s och Hugo Boss har redan börjat använda redskapet, som tillåter kunder att interagera digitalt med säljare.

David Sandström. Klarnas marknadschef, säger till Bloomberg att man digitalt har försökt skapa samma möjligheter till personlig service som kunden får i en affär.

Den nya appen har tillkommit efter att Klarna köpte upp plattformen Hero. Kunder är mer benägna att köpa en vara om de också har fått hjälp av butikens experter, menar Sandström.

Klarna vill forma om säljarrollen

Plattformen kan dessutom forma om hur arbetsdagen ser ut för de butiksanställda, tror han. Butikerna kan bli mer av inspelningsstudior delar av dagen. En del säljare kanske till och med kan marknadsföra varor hemifrån.

Personalen kommer att behöva utbildning i att klara sin nya roll, så Klarna kommer att erbjuda instruktionsvideor i sin app. Även provision och kreditköp kommer att kunna registreras i appen.

Den nya appen lanseras nu i 18 länder samtidigt, däribland Sverige. Tjeänsten kommer successivt att rullas ut under det kommande året.

ANNONS
ANNONS

Klarna har som högst värderats till 45,6 miljarder dollar, vilket gör bolaget till Europas högst värderade startup. Samtidigt har bolaget hamnat i en alltmer noggrann granskning.

Läs också:

Så vill Klarna-grundare få stopp på kriget i Ukraina [Dagens PS]
Så ser Klarnaägarnas egna innehav ut [Dagens PS]