Cyklisten Jenifer Hanki, 26, har stämt Waymo och Alphabet efter en allvarlig olycka i San Francisco. En passagerare i en självkörande Waymo-bil öppnade dörren rakt i hennes väg – samtidigt som en annan robotaxi blockerade cykelbanan från andra hållet.
"Jag slog i dörren och slungades in i nästa bil" – stämmer Waymo efter olycka med robotaxi


Mest läst i kategorin
Olyckan beskrivs i en stämningsansökan som lämnades in till San Francisco Superior Court den 6 juni. En av Waymos självkörande bilar stannade i en zon med stoppförbud intill en cykelbana för att släppa av passagerare. När Jenifer Hanki skulle cykla förbi fordonet öppnades den vänstra bakdörren plötsligt – rakt i hennes färdväg.
“Jag slog i dörren och slungades in i nästa bil – det fanns ingen väg att ta mig undan”, säger Hanki i stämningen.
“Det fanns ingen väg att ta mig undan”
Samtidigt svängde en andra Waymo-bil in från andra sidan cykelbanan för att släppa av fler passagerare, vilket, enligt Hanki, lämnade henne utan möjlighet att undvika krocken. Hon kastades först in i den öppnade dörren och sedan in i det andra fordonets passagerarsida, innan hon slog i marken.

Enligt stämningen drabbades Jenifer Hanki av hjärnskakning, ryggmärgsskador och omfattande mjukdelsskador. Hon fördes till sjukhus med ambulans och har därefter inte kunnat arbeta.
“Jag har varit borta från jobbet i flera månader och återhämtningen har gått långsammare än väntat”, uppger hon.
Läs även: Waymo: ”Självkörande taxi är inte bara en turistattraktion”
Waymo har i sin marknadsföring lyft fram ett så kallat “Safe Exit”-system, som med hjälp av sensorer ska varna passagerare för cyklister innan dörrar öppnas. Men enligt stämningen fungerade systemet inte vid tillfället. Passagerarna ska på plats ha sagt att de inte fått någon varning innan dörren öppnades.
Waymo anklagas för allvarliga säkerhetsbrister
Stämningen riktar allvarlig kritik mot Waymo och Alphabet, som enligt Hanki har känt till riskerna med dörrolyckor men ändå fortsatt att släppa av passagerare på farliga platser.
“Waymo har medvetet valt att inte införa tillräckliga säkerhetsåtgärder – av affärsskäl”, heter det i dokumentet.
Företaget anklagas för att ha “prioriterat effektivitet framför säkerhet” och för att ha undanhållit information om olycksrisker från tillsynsmyndigheter.
Passagerarna i bilen som öppnade dörren lämnade enligt stämningen platsen utan att hjälpa till eller identifiera sig. Waymo har enligt Hanki inte samarbetat med att identifiera dem i efterhand.
Läs även: Wall Street tappade fart – men robotaxi ger Tesla skjuts
Stämningen omfattar fyra juridiska grunder: avsiktligt våld, avsiktlig psykisk skada, vårdslöshet och produktansvar för defekta säkerhetssystem. Hanki kräver skadestånd för vårdkostnader, förlorad inkomst, personliga skador och psykiskt lidande – samt straffskadestånd.
“Cykling var mitt främsta sätt att ta mig fram, ett sätt att uppleva San Francisco, och en älskad hobby. Nu känns det som ett trauma som förföljer mig”, säger hon.
Waymo är ett dotterbolag till Alphabet Inc. och utvecklar självkörande fordon baserade på artificiell intelligens och sensorteknik.
Läs även: Kinesisk robotaxi på väg till Europa, Realtid

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.