Dagens PS

Snöbrist leder till osäkra bokningar – och experthjälp

skidor
Att skräddarsy snörika skidresor är redan på uppgång. (Foto: Unsplash)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 06 feb. 2023Publicerad: 06 feb. 2023

Snöbristen på världens skidorter leder till osäkra bokningar och att kunderna gör snabba beslut – beroende på var snön är just nu. Dessutom behövs experthjälp framöver för att avgöra var snön finns.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Klimatförändringarna ställer till det för den globala skidindustrin, det är inte bara i Europa den drabbas, utan även på andra skidorter runt om i världen som befinner sig på lägre höjder, där snön helt enkelt har försvunnit i backarna. Industrin är redan hårt drabbad i Alperna som Dagens PS har berättat, och det är framför allt anläggningar som ligger på lägre höjd än 2000 meter som har snöfria skidbackar.

Snöbristen leder till osäkra bokningar

Tidigare bokade skidresenärer sina resor långt i förväg, ibland ett helt år innan de reste men så ser det inte ut längre. Eftersom det osäkra snöläget inte garanterar att man kan åka i backarna så är det många som numera väntar att boka till veckan innan, för att försäkra sig om att det verkligen finns snö på destinationen, skriver Robb Report.

“Det brukade vara väldigt pålitligt, men så är det inte längre. Seriösa skidåkare kommer behöva anlita specialister för sina resor i framtiden”, säger Danielle Stynes ​​som driver Swiss Ski Safari som erbjuder sina kunder heliski-upplevelser för runt 17 000 kronor om dagen, där hon jagar rätt på snörika miljöer i Alperna.

Erbjuder snögaranti

Samtidigt dyker allt fler tjänster upp som hjälper resenärer att veta var de ska åka för att hitta färsk pudersnö. En sådan är amerikanska PowderChasers, som erbjuder medlemmarna en snögaranti för drygt 8 000 kronor.

“Den typiska kunden kontaktar oss fem till tio dagar innan de hoppar på ett plan – ofta sitt eget – där vi ger uppdateringar nästan dagligen om vilken flygplats de ska flyga till eller vilken resort de ska besöka”, säger Steve Conney som ligger bakom tjänsten och tillägger:

“´Vi säger alltid till kunderna att vänta med att boka något till de tre sista dagarna före resan.”

ANNONS

Läs även: Elpris knäcker skidbackar: Tvingas stänga i vinter

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS