Nu dröjer det inte länge förrän amerikanska Boom Supersonic flyger sina första passagerare till New York på endast 3,5 timmar.

ANNONS

Inte sedan Concorde togs ur bruk har det funnits någon möjlighet att flyga över Atlanten snabbare än ljudet. Dagens PS har tidigare skrivet om det amerikanska företaget Boom Supersonic som tagit fram ett nytt överljudsplan kallat Overture.

I juli visade bolaget en ny design och konstruktion av Overture under flygmässan Farnborough Air Show i Storbritannien, skriver Robb Report.

Konceptet presenterades redan 2016, men sedan dess har man gjort en rad förändringar både i design och konstruktion.

Overture har genomgått rigorösa simuleringstester och dussintals designcykler för att fullända konfigurationen av planet som snart ska börja produceras. 

”Det ligger 26 miljoner timmar av simulering bakom. Vi har passerat över 50 designcykler för Overture, och vi har genomfört fem vindtunneltester. Allt detta har resulterat i en banbrytande, ny konfiguration för att designa det flygplan som vi alla kommer att få flyga” sa Boom Supersonics vd och grundare, Blake Scholl, i ett tal till publiken på Farnborough.

Tillbaka till 1960-talet

Overture
I sin design påminner Overture om Concorde (Foto: Boom Supersonic).

Overture för oss tillbaka till 60-talet med sin design, och får oss att tänka på Concorde.

ANNONS
ANNONS

Enorma deltavingar, fyra underliggande motorer och en lång, smal flygkropp gör nämligen en jämförelse svår att undvika. Men som tur är finns det skillnader.

Overture har en konventionell stjärt, och vingen har en slingrande vridning.

Nosen är lång och skymmer piloternas sikt, något som Concorde löste genom att göra den fällbar, men i Overture får piloterna i stället hjälp av kameror och monitorer i cockpit.

Overture har fyra turbofläktmotorer som eliminerar behovet av efterbrännkammare. Det var för övrigt efterbrännkamrarna låg bakom en betydande del av de höga ljudnivåerna som hjälpte till att föra Concorde i graven.

Noll utsläpp

Overture
Med sina fyra turbomotorer flyger Overture snabbare än ljudet (Foto: Boom Supersonic).

Att undvika efterbrännare ger också utdelning i minskad bränsleförbrukning. Overtures motorer kommer att kunna köras på 100 procent hållbart flygbränsle (SAF), vilket gör planet till det första stora kommersiella flygplanet som är netto-noll utsläppsmässigt från dag 1.

Overture ska kunna flyga mach 1,7, alltså 1,7 gånger ljudets hastighet. Det motsvarar över 2 000 kilometer i timmen, dubbelt så mycket som de snabbaste kommersiella flygplanen i dag.

Overture
Overture blir det första flygplanet som är netto-noll utsläppsmässigt från dag 1 (Foto: Boom Supersonic).

Till New York på under fyra timmar

Planet ska ha plats för 88 passagerare och kunna flyga från London till New York på 3,5 timmar och från San Fransisco till Tokyo på 6 timmar.

ANNONS
ANNONS

Även om Boom har uteslutit en fullständig stridsversion, börjar man nu ett samarbete med Northrop Grumman. Tillsammans vill man marknadsföra en variant av Overture för militära styrkor och regeringar, för snabb transport och logistik.

Enligt Boom är den första flygningen  planerad till 2026. Boom har redan 70 beställningar, från flygbolag som United och Japan Airlines.

Som jämförelse byggdes bara 26 exemplar av Concorde någonsin, och enbart 14 togs i bruk.

Läs mer om Overture här

Läs även: Riskkapitalbolag lånar ut 7 miljarder till SAS [Dagens PS]