Det amerikanska riskkapitalbolaget Apollo Global Management ger det krisande flygbolaget SAS ett lån på 7 miljarder kronor.

ANNONS

Pengarna gör att SAS åtminstone tillfälligt kan andas ut.

Flygbolaget har ansökt om konkursskydd enligt chapter 11 i USA och har under flera månader varit på jakt efter finansiering.

I ett pressmeddelande natten mot söndagen skriver SAS att företaget ingått ett avtal om så kallad bryggfinansiering med det amerikanska riskkapitalbolaget Apollo Global Management.

”DIP-finansiering är en specialiserad typ av bryggfinansiering för verksamheter som genomgår rekonstruktion i en chapter 11-process. DIP-finansieringen, tillsammans med likvida medel som genereras genom Bolagets löpande verksamhet, gör det möjligt för SAS att fortsätta att uppfylla sina affärsförpliktelser genom chapter 11-processen”, heter det bland annat.

Det aktuella lånet till SAS löper över nio månader men kan förlängas till 18 månader och är upplagt så att det betalas ut vid flera tillfällen.

”Med denna finansiering kommer vi att ha en stark finansiell ställning för att fortsätta att bedriva den löpande verksamheten under vår frivilliga rekonstruktionsprocess i USA. Apollo Global Management har lång erfarenhet av att bidra till att bygga starkare och mer konkurrenskraftiga verksamheter samt har omfattande erfarenhet av flygbranchen. Med deras betydande finansieringsåtagande kan vi nu fokusera helt på att accelerera genomförandet av SAS FORWARD-planen och att fortsätta vårt mer än 75 år långa arv av att vara Skandinaviens ledande flygbolag”, säger Carsten Dilling, styrelseordförande för SAS.

Formellt ska lånet till SAS godkännas av konkursdomstolen i New York och en fösta utbetalning kan ske i september.

SAS fortsätter nu jaga pengar och har tidigare meddelat att man behöver få in 9,5 miljarder kronor i eget kapital.

ANNONS
ANNONS

Utöver det måste flygbolaget konvertera drygt 20 miljarder kronor till aktiekapital vilket ägarna svenska, danska och norska staten accepterat.

SAS ska enligt vd:n Anko van der Werffs linje skära ner på kostnaderna med 7,5 miljarder kronor per år, samtidigt blev pilotstrejken i juli en tung belastning för SAS.

Notan för den landade på minst 1,5 miljarder kronor.