Premium är en ständigt växande kategori inom resor. Enligt researrangören Hummingbird Lifestyle Travel vill allt fler födelsedagsfirare hoppa över den stora festen och i stället satsa på en upplevelse som ger minnen för livet. Bilden stärks av en rapport från Mastercard: 58 procent av svenskarna planerar att uppleva något stort under 2025. Men konkurrensen om resenärerna är tuff.
Tuff konkurrens i det ständigt växande lyxsegmentet inom resor


Mest läst i kategorin
Hela familjen med på resan
“Prylar samlar damm, men minnen blir bara starkare med tiden”, säger Susanne Ritzen Österberg, vd för Hummingbird Lifestyle Travel, i ett pressmeddelande.
“Vi hjälper våra gäster att skapa personliga upplevelser – som att vakna upp i en vattenvilla på Maldiverna på sin 50-årsdag, safariupplevelser med hela familjen eller fira med champagne under segel i Seychellerna. Det är resor som förenar, berör – och som man bär med sig för resten av livet.”

Foto: Margareta G Kubista / TT
Senaste nytt
Ny rapport bevisar trenden
En färsk rapport från Mastercard stärker denna bild:
58 procent av svenskarna planerar att uppleva något stort under 2025.
24 procent planerar att spendera över 10 000 kronor på rese- och turistrelaterade upplevelser i år.
88 procent anger att de vill resa mer under året.
Rapporten visar att många svenskar är redo att betala mer för upplevelser som känns meningsfulla, exklusiva och unika. Premiumresor, långväga destinationer, gastronomiska upplevelser och wellness är en växande trend.
Läs även: Detta skiljer “äkta” italiensk mat från den i Little Italy i New York
Satsar på lyxsegmentet
Ett företag som hakar på denna utveckling är Nordic Leisure Travel Group, som äger Sveriges största researrangör Ving.
Efter flera år i en undanskymd tillvaro görs nu en storsatsning på lyxresevarumärket Globetrotter.
“Lyxsegmentet har identifierats som ett område med stor potential”, säger Claes Pellvik, kommunikationschef, till Travel News.

Dynamiska priser
Koncernledningen beslutade för två år sedan att göra en ny satsning på varumärket Globetrotter. Målet är att gå från att enbart vara kryssningsexpert till att bli expert på high-end-resor, oavsett färdmedel och destination.
“Vi har fortfarande kvar kryssningar i sortimentet, men vi har minskat utbudet från 33 till 18 rederier. Och då är det bara de allra mest exklusiva som är kvar. I stället har vi adderat andra exklusiva resmål – allt från avskilda öar och pulserande storstäder till safariturer, lyxkryssningar och exklusiva tågresor”, säger Thomas Legaard, Head of Globetrotter.
Bolaget ser dynamiska priser som en nyckel:
“Dynamiska priser innebär att priserna kan justeras flera gånger per dag eftersom vi är direktuppkopplade mot både hotell och flygbolag”, säger Legaard till Travel News.
Dynamisk prissättning är fortfarande relativt ovanligt i premiumsegmentet.
Hit vill vi resa när plånboken är välfylld:

- Australien
- Japan
- Nya Zeeland
- Spanien
- Thailand
Läs även: Viggos topplista: en mexikan, en konstbok och en brittisk tv-serie

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.