Dagens PS

Tuff konkurrens i det ständigt växande lyxsegmentet inom resor

resor
Four Seasons Resort Caye Chapel ligger nära två nationalparker. (Foto: Four Seasons)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 10 maj 2025Publicerad: 10 maj 2025

Premium är en ständigt växande kategori inom resor. Enligt researrangören Hummingbird Lifestyle Travel vill allt fler födelsedagsfirare hoppa över den stora festen och i stället satsa på en upplevelse som ger minnen för livet. Bilden stärks av en rapport från Mastercard: 58 procent av svenskarna planerar att uppleva något stort under 2025. Men konkurrensen om resenärerna är tuff.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hela familjen med på resan

“Prylar samlar damm, men minnen blir bara starkare med tiden”, säger Susanne Ritzen Österberg, vd för Hummingbird Lifestyle Travel, i ett pressmeddelande.
“Vi hjälper våra gäster att skapa personliga upplevelser – som att vakna upp i en vattenvilla på Maldiverna på sin 50-årsdag, safariupplevelser med hela familjen eller fira med champagne under segel i Seychellerna. Det är resor som förenar, berör – och som man bär med sig för resten av livet.”

88 procent av svenskarna anger att de vill resa mer under året.
Foto: Margareta G Kubista / TT
ANNONS

Senaste nytt

Ny rapport bevisar trenden

En färsk rapport från Mastercard stärker denna bild:
58 procent av svenskarna planerar att uppleva något stort under 2025.
24 procent planerar att spendera över 10 000 kronor på rese- och turistrelaterade upplevelser i år.
88 procent anger att de vill resa mer under året.

Rapporten visar att många svenskar är redo att betala mer för upplevelser som känns meningsfulla, exklusiva och unika. Premiumresor, långväga destinationer, gastronomiska upplevelser och wellness är en växande trend.

Läs även: Detta skiljer “äkta” italiensk mat från den i Little Italy i New York

Satsar på lyxsegmentet

Ett företag som hakar på denna utveckling är Nordic Leisure Travel Group, som äger Sveriges största researrangör Ving.
Efter flera år i en undanskymd tillvaro görs nu en storsatsning på lyxresevarumärket Globetrotter.

ANNONS

“Lyxsegmentet har identifierats som ett område med stor potential”, säger Claes Pellvik, kommunikationschef, till Travel News.

Världens största kryssningsfartyg, Icon of the Seas, efter att ha avslutat sina första, avgörande sjöprover
Världens största kryssningsfartyg, Icon of the Seas. (Foto: Royal Caribbean International)

Dynamiska priser

Koncernledningen beslutade för två år sedan att göra en ny satsning på varumärket Globetrotter. Målet är att gå från att enbart vara kryssningsexpert till att bli expert på high-end-resor, oavsett färdmedel och destination.

“Vi har fortfarande kvar kryssningar i sortimentet, men vi har minskat utbudet från 33 till 18 rederier. Och då är det bara de allra mest exklusiva som är kvar. I stället har vi adderat andra exklusiva resmål – allt från avskilda öar och pulserande storstäder till safariturer, lyxkryssningar och exklusiva tågresor”, säger Thomas Legaard, Head of Globetrotter.

Bolaget ser dynamiska priser som en nyckel:

“Dynamiska priser innebär att priserna kan justeras flera gånger per dag eftersom vi är direktuppkopplade mot både hotell och flygbolag”, säger Legaard till Travel News.

Dynamisk prissättning är fortfarande relativt ovanligt i premiumsegmentet.

Hit vill vi resa när plånboken är välfylld:

ANNONS
58 procent av svenskarna planerar att uppleva något stort under 2025. Många drömmer om Australien.
  1. Australien
  2. Japan
  3. Nya Zeeland
  4. Spanien
  5. Thailand

Läs även: Viggos topplista: en mexikan, en konstbok och en brittisk tv-serie

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS