SAS-piloterna har meddelat att det är slut med att flyga hem strandade resenärer, och charterbolagen är starkt kritiska mot beskedet.

ANNONS

”Det är något som får besvärliga konsekvenser för oss och naturligtvis för våra kunder, som blir ytterligare försenade”, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på charterbolaget Ving, till SVT.

Från och med i dag, måndag, upphör piloterna på SAS med att flyga hem strandade resenärer.

Det meddelade pilotfacket på söndagen.

Enligt pilotfacket finns det alternativa resvägar från flera av semesterorterna.

Men det argumentet sågar charterbolagen.

”Det här är uppgifter som inte stämmer. Det är oerhört svår att hitta alternativa flyg eftersom hela Europas flygindustri går för högvarv”, säger Claes Pellvik till SVT som uppger att läget nu är ovisst för 150 av Vings resenärer som befinner sig utomlands på semester och skulle flugit hem på måndagen.

På charterbolaget Apollo förklarar kommunikationschef Sandra Miller Kinge att deras resenärer är ”jättebesvikna” över SAS-piloternas besked, på samma sätt som Apollo känner stor besvikelse.

”Tyvärr har SAS än en gång visat sig vara en opålitlig avtalspart, som inte följer avtalet eller intentionerna med avtalet”, kontrar SAS Pilot Group, SPG, berättar Dagens Industri, som utan framgång sökt SAS för en kommentar.

ANNONS
ANNONS

Några konkreta besked kan de drabbade charterbolagen inte ge när deras strandade resenärer kan flyga hem.

SVT uppger även att 15 000 kunder varav 4 000 svenska fått ställa in sina planerade semesterresor till följd av pilotstrejken.

Läs även: Fortsatt låst läge på SAS ”Har ryggen mot väggen” [Dagens PS]