I Sverige finns ingen prognos när flygkaoset är över, men i Tyskland gör man allt för att få slut på eländet med ringlande långa köer som gör att resenärer missar flyg.

ANNONS

SvD berättar att Tyskland inte står helt handfallet i försöken att få stopp på flyg- och kökaoset.

Tyskland är alltså i hög grad drabbat, men det finns åtminstone en beredskap i form av färre biljetter, guider på flygplatsen som hjälper stressade resenärer som är oroliga för att missa sina flyg, modern säkerhetsteknologi och tullpolis som hjälper till.

Dock råder det personalbrist, precis som på Arlanda, och de omfattande problemen på flygplatserna i Frankfurt, Düsseldorf och München väntas hålla i sig över sommaren.

Till det kommer brist på personal även hos flera flygbolag, vilket gör att flyg ställs in eller sprids ut, berättar Svenska Dagbladet.

”Nederländska KLM har tidvis stoppat eller reducerat biljettförsäljningen till flera destinationer. Lufthansa och dotterbolaget Eurowings har ställt in över 1000 flygningar i juli, medan brittiska Easyjet stryker flyg till bland annat Berlin”, rapporterar tidningen.

ANNONS
ANNONS

I Sverige vill ingen aktör ta ansvar för kaoset

Som Dagens PS kunde berätta på tisdagen med hänvisning till Dagens Nyheter tar ingen aktör i Sverige ansvar för kaoset på Arlanda ansvar, inte ens flygoperatören Swedavia.

I stället skyller flygbolagen, researrangörerna och Swedavia på varann när klagomålen kommer in om missade flyg.

Någon kompensation till drabbade resenärer ser det inte ut att bli.

Och Swedavias styrelseordförande Åke Svensson har ingen prognos att ge när turbulensen är över:

”Det är svårt att säga eftersom antalet resenärer ökar hela tiden. Jag kan inte göra några utfästelser”, säger han till Expressen.

I grannlandet Finland imponerar ny teknik som gör att samma typ av köer inte uppstår, trots att det är full rusch på flygplatsen Helsingfors-Vanda flygplats, berättar Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS

”Med modern skanningsteknik behöver resenärerna inte längre plocka ut vätskor och datorer ur sitt bagage”, konstaterar tidningen.

Det är inte bara Finland som använder tekniken som gör att allvarliga störningar kan förhindras. Den används även i stor utsträckning i USA och på stora flygplatser i Europa som Schiphol i Amsterdam och i London, framgår det..

Läs även: Polis ryckte ut på Arlandas kökaos [Dagens PS]