Ingen vill ta ansvar för kaoset med köerna på Arlanda och drabbade resenärer kompenseras inte för missade flyg.

ANNONS

När Dagens Nyheter försöker bringa klarhet i hur många som missar sina flyg på grund av de ringlande långa köerna på Arlanda flygplats vill ingen aktör ge konkreta siffror, och ännu mindre ta ansvar.

Konsumenternas Försäkringsbyrå uppger att man får ett par samtal om dagen.

”Det är väldigt frustrerade och besvikna konsumenter. De tycker att de har gjort allt som går att göra men sen är det ingen som ansvarar”, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas försäkringsbyrå, till tidningen.

Varken flygbolag eller researrangörer är skyldiga att kompensera resenärer som missar sina flyg till följd av kaoset på Arlanda.

Konsumenterna har inget skydd i kaoset

Om de däremot fastnar i biltrafiken eller att deras tåg är försenat eller inställt kan det ingå i reseförsäkringen, alternativt om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka – då kan hemförsäkringen gälla.

Men för den alarmerande kösituation som nu uppstått på Arlanda, på grund av ökat tryck efter pandemin, saknas konsumentskydd, berättar DN.

Helstatligt ägda Swedavia, ansvarig flygplatsoperatör, slipper därmed betala ut ersättning till upprörda flygresenärer.

”Det är fullständigt häpnadsväckande”, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för svenska resebranschföreningen och även kommunpolitiker för Centerpartiet i Huddinge, till Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS

Swedavia hänvisar klagomål till flygbolagen, som alltså inte har några skyldigheter.

I SvD rapporteras det om stressade resenärer som är oroliga för att missa sitt flyg, ”smockan hänger i luften…”

Läs även: Polis ryckte ut på Arlandas kökaos [Dagens PS]