Dagens PS

Flygbranschen inför en osäker framtid

Flygbranschen
Dagens PS
Dagens PS
Uppdaterad: 25 juli 2022Publicerad: 25 juli 2022

I dagsläget presenteras siffror på att antalet resebokningar i England är uppe i 88 procent av vad de var innan Covid. Trots det hotar olyckliga omständigheter att sätta käppar i hjulen för en återhämtning, rapporterar Reuters

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Representanter från flygbranschen träffades nyligen vid flygmässan i Farnbourough i England. Efter ett par tuffa år av pandemi, upplever flyg- och resebranschen en hög efterfrågan. Trots det, blandades entusiasmen med oro vid flygmässan.

Bristande leverantörskedjor, personalbrist och nya klimatregler är några av anledningarna. Det är en tuff situation för flygbolag som under det senaste decenniet gjort rekordvinster och i dagsläget försöker konkurrera om en vacklande resebransch i återhämtning.

“Vi måste acceptera att många människor lämnade flygindustrin under 2020 och det är svårt att få tillbaka dem”, sade berättade Tim Clark, vd för flygbolaget Emirates till Reuters.

Innan pandemins utbrott hade flygmässorna i Farnborough och Paris under lång tid etablerat ett kommersiellt ekosystem av beställare och tillverkare. Nu återstår att se vad som återstår av det, och vad som kan byggas upp igen.

Framtidsutsikter för flygbranschen

Det finns också en oro för att den höga inflationen ska sätta käppar i hjulen för en återhämtning av branschen, men enligt Forwardkeys, är antalet resebokningar i Storbritannien uppe i 88 procent av vad den var innan Pandemin.

“Befolkningstillväxten indikerar att resandet kommer att fortsätta, så det finns goda förutsättningar på att efterfrågan för flygplanstillverkning återhämtar sig”, säger Stephen Timm, vd för Collins Adrospace.

ANNONS

Senaste nytt

Tuff tid för flygplanstillverkare

ANNONS

Tuff tid för flygplanstillverkare Klimatomställningar och kortare leverantörskedjor var aktuella diskussionsämnen i Farnbourough.

I dagsläget är det dessutom svårt för flygplanstillverkare att säkerställa leveranser på grund av problem med leveranser. Airbus, brottas med leveransförseningar, vilket gör det svårt för bolaget att möta en ökad efterfrågan i framtiden. Det råder bland annat brist på flygplansmotorer – ett problem som spårats till små tillverkare.

Flygbranschens chef Willie Walsh upprepade varningar om att flygbolagen inte bör göra sig för beroende av Europas Airbus, utan att det istället bör finnas en sund balans mellan Airbus och Boeing.

Boeing kämpar på trots utmaningar

Boeing sänkte sina prognoser för efterfrågan på jetplan, samtidigt som de rapporterade stabilitet trots att den ryska marknaden ligger nere sedan krigsutbrottet i Ukraina. Framtiden för Boeings 737 MAX ser tuff ut, efter två år av Pandemi, och ett par flygkrascher.

“Flygbolagen vill stödja Boeing eftersom de inser att om de inte gör det skadas en balanserad konkurrens” inflikade Agency Partners analytiker Sash Tusa.

Av: Cecilia Bolter

Läs även: Världens bästa flygbolag 2022 – här är listan  

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS