Perfect Weekend går till botten med en fråga många just nu ställer sig i sociala medier – är 11A det säkraste sätet i ett flygplan?
Det säkraste sätet i ett flygplan? Svaret förvånar


Mest läst i kategorin
Bara slumpen avgjorde
När Air India Flight 171 kraschade i Ahmedabad i torsdags dog minst 269 personer. Endast en passagerare överlevde: Viswash Kumar Ramesh, 38 år gammal. Han satt på plats 11A. Sedan dess har teorierna bubblat på nätet. Är det kanske där man ska sitta nästa gång man flyger?
”Det finns inget säkert säte på ett flygplan i en krasch. Allt handlar om slumpen”, säger Jeff Guzzetti, tidigare olycksutredare på FAA och NTSB till New York Times.
Läs även: Boeing hade ett drömplan: Så blev 787 en tickande bomb

Bak, fram eller mittemellan?
Det finns en seglivad myt att sätena längst bak skulle vara säkrare, men den teorin bygger på föreställningen att planet alltid kraschar med nosen först. Det gör det inte, menar Guzzetti. ”Du kan inte förutsäga kraschriktningen”, säger han.
Seat 11A låg vid en nödutgång på vänster sida. Det kan ha hjälpt Ramesh att snabbt ta sig ut – om man nu överlever själva smällen. Enligt Ramesh var höger sida av planet totalt krossad mot en vägg, vilket kan ha gjort det omöjligt för andra att ta sig ut, även om de klarade sig i första läget.
Läs även: Tuffa matregler: Detta är förbjudet ombord på flyget

Experten på flygplan: “Ren tur”
Shawn Pruchnicki, forskare i flygsäkerhet vid Ohio State University och före detta olycksutredare, är ännu tydligare:
”Det här handlar om ren tur. Det är otroligt ovanligt att någon överlever så nära fronten och så nära bränsletankarna.”
Flygexperter påpekar också att kraschstatistik aldrig följer någon logik. Varje olycka är unik – och varje överlevnad ett undantag.

Flygplan fortfarande det säkraste sättet att resa
Trots flera uppmärksammade olyckor i världen de senaste månaderna – bland annat i Washington, Sydkorea och Kazakstan – är den samlade expertisen enig: Flygresor är fortfarande en av de säkraste transportformerna som finns.
Men det kanske inte lugnar den som precis bokat plats 11B.
Perfect Weekend Guide
Så väljer du säte med förnuft, inte panik:
- Nödutgångar ger ibland snabbare utrymning – men bara om planet inte är sönderslaget där.
- Vingarna rymmer bränslet. Mindre bra om de exploderar.
- Sitt där du känner dig trygg och ha koll på nödutgångarna – det är det bästa du kan göra.
- Läs säkerhetsbroschyren. Den är inte skriven för skojs skull.

“Gigantiska hål i himlen”: Konflikterna hotar världens flygtrafik
Det är som att någon tagit ett suddgummi till världens flygtrafik. När man tittar på sajter som FlightRadar24 ser man något slående: enorma områden utan plan i luften.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.