Svenskarna har anpassat till shoppingmönster efter tiderna på fotbolls-EM, visar statistik från Klarna. I halvtid på fotbollen köper vi 59 procent mer elektronik.
Sverige köper elektronik i halvtid på fotbollen


Mest läst i kategorin
Betalningsbolaget Klarna har plockat fram statistik på hur Sveriges ehandel påverkas av att det pågår ett fotbolls-EM. Under Sveriges tre inledande gruppspelsmatcher minskade shoppingen med i snitt 22 procent under matchernas första halvlek, jämfört med samma tid veckan innan.
Kläder och skor sjönk med 47 procent, smycken och accessoarer var ner 43 procent och barnprodukter minus 32 procent under den första halvleken.
Men under halvtidspausen på 15 minuter har i stället köpen av elektronik ökat med 59 procent.
“När det på grund av restriktionerna varit svårare att se matchen i större sällskap på sportbarer eller andra offentliga platser så har många säkerligen samlats hemma i vardagsrum och då har nog många upplevt ett behov av en bättre TV, bättre ljud eller en “second screen'”, säger Klarnas presschef Niklas Gillström i ett pressmeddelande.

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.