HBO har lagt en dryg miljard på att marknadsföra House of the Dragon, och det verkar fungera. När serien har premiär kraschar nämligen appen eftersom så många vill titta. 

ANNONS

HBO satsar stort på uppföljaren till Game of Thrones. Marknadsföringskampanjen inför House of the Dragon, föregångaren till den massiva succén Game of Thrones, är den största  någonsin.

HBO satsar miljarder

Mer än en miljard kronor (100 miljoner dollar) har HBO satsat på att marknadsföra serien, som alltså tar oss tillbaka till Westeros, men hundratals år innan Game of Thrones utspelar sig.

Det är utöver produktionskostnaden, som enligt Marketwatch ligger på ungefär det dubbla, 200 miljoner dollar (drygt 2,1 miljarder kronor) för de tio avsnitten.

Flera Westeros-serier

Market Watch berättar att David Zaslav, vd för Warner Bros. Discovery, säger att serien ”ser ut att bli nästa stora kulturella händelse”.

HBO har planer på ytterligare fyra Westeros-serier med skådespelare, och utöver det tre animerade serier i ett försök att efterlikna Marvels filmvärld, skriver Marketwatch. 

House of the Dragons är strategins första test.

HBO: House of the Dragon-premiär kraschar appen
Prins Daemon Targaryen spelas av Matt Smith. Foto: TT

Säger upp anställda

När serien har premiär i USA kraschar alltså HBO-appen strax efter att premiäravsnittet börjar visas. Och det kommer att krävas succé: HBO har press på sig, med sparbeting på 3 miljarder dollar (nästan 32 miljarder kronor).

ANNONS
ANNONS

Nyligen skrotar mediajätten den nästan färdiginspelade Batgirl-filmen. Också CNN:s veckoprogram Reliable Sources läggs ned, och ett antal serier och filmer tas bort från HBO Max. Warner Bros Discovery sparar inte bara pengar på licensavgifter: 14 procent av de anställda sägs upp.

Läs även: Game of Thrones-spinoff hyllas med eget vin [Dagens PS]

Läs även: Youtube startar ”kanalbutik” – säljer strömningstjänster [Dagens PS]