Youtube vill ha en egen nätbutik för strömningstjänster. Planerna på ”kanalbutiker” är minst 18 månader, och kanske finns tjänsten redan till hösten.

ANNONS

Youtube vill starta egen ”kanalbutik”, och sälja streaming á la carte. De diskussioner med underhållningsbolag som legat på is har återupptagits, berättar Wall Street Journal.

Den nya plattformen, som internt alltså kallas ”kanalbutiken”, kan lanseras redan kommande höst säger källor till WSJ.

Youtube med i strömningskriget

Prenumeranter hos Youtube TV kan i dag lägga till abonnemang på till exempel HBO Max. I den nya nätbutiken ska man kunna plocka ut strömningstjänster genom Youtube-appen.

I och med den nya satsningen sällar sig Alphabet till Amazon och Apple, som redan har egna hubbar för filmströmningstjänster.

Strömningskriget hettar alltså till ännu lite mer. Techjättarna försöker kapa åt sig marknadsandelar, och bli den tjänst konsumenterna använder för att hitta alla sina favoritserier och -filmer, skriver Wall Street Journal.

Lätt för konsumenterna

Genom att samla strömningstjänster i samma app blir livet lättare för konsumenterna. Företagen som står bakom hubbarna tar in pengar genom att få en andel av intäkterna från försäljning. I de diskussioner som nu förs ska Youtube erbjuda sig att dela intäkterna från prenumeration med strömningspartners enligt källor till WSJ.

Fler och fler strömningstjänster söker partners eftersom det ger konsumenterna en bättre upplevelse – och de därmed inte säger upp abonnemangen.

”Enkelhet är alltid jättebra för konsumenten”, säger Jeffrey Hirsch, vd för Starz, som har slagit sig ihop med Walt Disney i Latinamerika och Canal+ i Frankrike till WSJ.

Gratis marknadsföring

Redan 2020 diskuterade Youtube lansering av en strömningsbutik. Nu ser det alltså ut att bli verklighet. Fördelen med den nya Youtubekanalen är att det ger strömningsbolagen fantastisk marknadsföring: konsumenterna ser trailers för filmer och serier gratis på Youtube, och är bara ett klick ifrån abonnemang.

ANNONS
ANNONS

Youtube har mer än två miljarder inloggade användare i månaden, enligt WSJ.

Läs även: Disney går om Netflix – 221 miljoner abonnenter [Dagens PS]

Läs även: Netflix nya filmmandat: Större, bättre, färre [Dagens PS]