Dagens PS

När bensinen tog över skärgården 2:2

Duo
Så blev hon då klar - Duo- båten som räknas som Sveriges första racerbåt och den båt som skulle sätta Waxholmsbolaget på plats. (Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 08 sep. 2023Publicerad: 08 sep. 2023

Här följer den rafflande och avslutande delen i “När bensinen tog över skärgården” där Waxholmsbolagets kapten Hallander får sig sitt livs match.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter att ha misslyckats med att sätta Waxholmsbolagets kapten Hallander på plats sommaren 1906, laddade herrarna Hydén, Rooth och Smitt om med en ny båt anno 1907.

Den amerikainspirerade konstruktören C O Liljegren kontaktades och fick i uppdrag att rita en båt som utan minsta tvivel skulle slå Hallander och hans Express på fingrarna. 

Resultatet lät inte vänta på sig. Tidigt under 1907 levererades ritningarna på en 12 meter lång och endast 1,35 meter bred dubbelkilsracer till Stockholms Båtbyggeri i Neglinge.

Missat första delen? Ta del av När bensinen tog över skärgården 1:2 här!

Duos linjer är helt fantastiska. 12 meter lång och endast 1,35 meter bred är hon vass som en kniv i stäven. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Motorn blev även denna gång en Argus, men nu deras sexcylindriga alternativ.

Lärdom togs av haveriet med Trio. Motorn sattes i provbänk och belastades i hela 14 dagar. För övrigt första gången en bensinmotor bänktestades i Sverige.

I smyg provkördes sedan Duo, som båten nu hette, innan det var dags för duell.

ANNONS

Kapprustning mot bensinen

Vad Duos ägare dock inte visste var att även Hallander hade tagit lärdom av duellen. Under vintern som gått hade Express fått en genomgripande översyn i både panna och maskin.

Hallander ville vara säker på att han ytterligare en sommar skulle kunna hålla de irriterande motorbåtarna stången.

Så kom då dagen D.

Scenariot och duellplatsen blev densamma som med Trio. Frithiof Ericsson och Duo låg väl gömda bakom en privat brygga när Hallander och Express lade till i Waxholm.

Som en kniv skar hon genom vattnet. Hennes toppfart noterades oftast omkring 20 knop men sägs ha maximerats till hela 28 knop inför duellen med Express II. (Foto: Sjöexpress arkiv)

På kajen satt Duos ägare, herrarna Hydén, Rooth och Smitt och väntade på att klockan skulle signalera avgångstid. När så landgången drogs in, ropade Hydén till Hallander:

”Vi ses vid kaj i Stockholm.”

ANNONS

”Jag blir först om ni håller lagstadgad hastighet från sjötullen och in”, svarade Hallander och lät maskin börja arbeta för back. 

De tre gentlemännen reste sig från soffan och småsprang bort till Duo där Ericsson hade båten startklar.

ANNONS

Senaste nytt

Inväntade läge

Duo höll sig på avstånd efter Express över Waxholmsfjärden och förbi Karlsudd.

När farleden öppnade upp, ropade Hydén ”nu”.

Ericsson fällde gasreglaget och Argusmotorns varv ökade. Som en kniv skar Duo aktervågen efter Express och snart var de ikapp. 

Av den förväntade kappkörningen blev det inte så mycket. Hallander gjorde vad han kunde med sitt ångfartyg.

Svart tjock rök bolmade ur skorstenen men han fick snart inse att hans 20 knop inte räckte mycket emot de 28 som Duo hade att hantera. 

ANNONS

Tre gånger rundade Duo Waxholmsbolagets Express, innan herrarna ansåg slaget vara vunnet.

Med en gemensam avskedsvinkning lämnade de Express bakom sig och satte kurs mot staden. 

Slaget om bensinen vunnet

Eftersom detta var en uppgörelse mellan gentlemän, avnjöts likväl en gemensam supé på Grand Hôtel lite senare, där Hallander självklart var hedersgästen.

Hydén och hans kamrater kunde bara, om än med ett stort leende, beklaga det inträffade och önska Hallander framtida lycka i bolaget.

När slaget om bensinen var vunnet, var poängen med Duos existens överspelad. Hon såldes vidare genom ett flertal händer.

Under 1920-talet fanns hon ett antal år hos Eric Schnell som dessutom var en av grundarna till Kungliga Motorbåt Klubben. (Foto: Sjöexpress arkiv)

I början på 1930-talet var Argusmotorn slut. Dåvarande ägaren passade i samband med motorbytet på att konvertera hennes ganska otympliga skrov, till en mer lätthanterlig båt.

ANNONS

Hon kortades 2,5 meter och fick en fyrcylindrig Scania-Vabis monterad på motorbäddarna. Farten stagnerade till knappa 13 och av Duos tidigare så fartfyllda liv syntes nu intet.

Blev en slow boat

Efter kriget hamnade hon så småningom i Uppsala hos familjen Jansson. Scanian satt kvar och hon var fortfarande i ett mycket fint skick när hon såldes vidare i början på 1960-talet. 

När hon hamnade hos familjen Jansson var hon fortfarande i ett mycket gott skick. Dock kapad och konverterad till en mer “vanlig” motorbåt. (Foto: Sjöexpress arkiv)

1964 fick så veteranbilsentusiasterna Curt Borgenstam och Åke Andersson tips om att Duo låg inför upphuggning på ett varv strax utanför Stockholm. 

En snabb räddningsinsats gjordes och på trailer togs den gamla racern upp till Skoklosters motorhistoriska samlingar och lades upp i väntan på framtiden.

Är det månne Rutger von Essen själv, ägaren till Skoklosters Motorhistoriska samlingar, som inspekterar det nyräddade nyförvärvet? (Foto: Sjöexpress arkiv)

Åren gick, nya ägare tillträdde och till slut, så stod undertecknad där, framför det som numera är resterna av henne. 

ANNONS

Först och främst kommer hon att städas ur och riktas upp för att återfå sina vackra linjer.

Att renovera henne är dock svårt. Skicket är därtill för dåligt.

Bättre är att konservera henne i sitt nuvarande tillstånd för att visa resterna av Sveriges första riktiga fartbåt.

Det viskas dock redan om att bygga en replica. Någon som vill vara med och leka med Waxholmsbolaget igen?  

Data Duo:

Konstruktör: CO Liljegren

Byggare: AB Stockholms Båtbyggeri

Skrovmaterial: Mahogny

ANNONS

Längd: 12 meter i original, i dag 9,5 meter

Bredd: 1,35 meter

Motor: Argus, 6 cyl, 70 hk

Fart: 28 knop

Läs mer:

Om hur utmaningen med Duo började

Om campingbåtarna – skärgårdens gråsparvar

Om Grand Hôtels historia

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS