Dagens PS

När bensinen tog över skärgården 1:2

bensin
1906 hade tre välbeställda stockholmare bestämt sig för att sätta Waxholmsbolaget på plats med en ny racer. Det gick inte helt som de tänkt det åren. Men väl året därpå.(Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 06 sep. 2023Publicerad: 05 sep. 2023

I början av 1900-talet var ånga och bensin konkurrenter på sjön. Under 1907 skulle det dock stå klart vilken av de båda som hade framtiden för sig.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En dag i maj, för några år sedan, stod jag vid det som en gång varit Sveriges första racerbåt.

Jag visste inte hur jag skulle reagera.

Omåttligt nöjd över att ha hittat henne? Javisst.

Samtidigt fullt benägen att fälla både en och annan tår över hennes erbarmliga uppsyn, där hon stod lutad mot ett block svensk granit, med moder natur fritt spelande i hennes en gång så vackra skrov. 

bensin
Det var ingen vacker syn som mötte mig bakom restaurangen i Skokloster. Duo hade lämnats åt sitt öde och kvar var bara resterna av den en gång så vackra racern. (Foto: Anders Værnéus)

Historien om hennes tillkomst är en saga fylld av högmod, rikedom och hämnd.

Om tre rika herrars leda över skrytet från Waxholmsbolagets bullrande kapten Manne Hallander. Om hur ledan förbyttes till handling och om hur gentlemän beter sig efter en kamp. 

Hatade bensin

ANNONS

Manne Hallander var en inbiten motorbåtshatare under förra seklets första år.

Hans ångare hade i decennier regerat i skärgårdarna med farter långt högre än vad något annat fartyg kunde prestera. Ett faktum han inte var sen att påpeka.

bensin
Kapten Carl Johan ”Manne” Hallander, mannen som avskydde motorbåtarna och som till slut “behövde” sättas på plats. (Foto: Tidningen Skärgården)

När så motorbåtarna blev allt vanligare, utmanade han dem gärna.

Bland annat genom att korsa deras kurser. Inte sällan genom att gå så nära dem som möjligt. 

Detta då hans övertygelse var total: bensinen hade inte på sjön att göra.

Hans burdusa och självgoda beteende retade givetvis upp. Så länge som tekniken inte erbjöd kraft nog att duellera, fick de motorbåtbitna likväl snällt finna sig i att se på, och bli nedstänkta.

Express II, Waxholmsbolagets stolthet och kapten Hallanders skötebarn.
Det var denna som trion yachtsmän hade bestämt sig för att slå. (Foto: WikiCommons/Karl Ransell/Sjöhistoriska museet)
ANNONS

Åren gick och motorerna blev allt starkare. Året var 1906 då tre kända båtsportmän hade fått nog av Hallanders stora ord och beslutade sig för att skrida till handling. 

En vacker dag knackade de på nere hos varvet Sjöexpress i Laboratoriehagen vid Djurgårdsbrunnsviken.

Tillsammans med ägaren Rickard Appelqvist och hans anställde Henning Forslund, diskuterade de fram en åtta meters racer som med kraftfull hjälp skulle kunna klämmas upp mot 20-knopsstrecket.

ANNONS

Senaste nytt

Blev ett tyskt val

Motorn var tvungen att bli något extraordinärt. Valet föll på en bensin-driven tysk 4-cylindrig Argus. 

Motorn beställdes och båten började byggas. Dagarna gick. Ekipaget blev följaktligen inte tävlingsfärdigt förrän Hallander och hans stolta ångare Express skulle ta årets sista tur in till staden från Waxholm.

Det blev en jämn kamp. Hallander eldade i pannan så mycket som nitarna höll, medan lille Fritiof Ericsson som körde Trio, som båten döpts till, gav Argusmotorn så mycket bränsle det gick.

Bensin
Trio blev en läcker racer som nådde 17 knop på topp. Mycket snabbt 1906, även om det inte räckte för att detronisera Express II.
(Foto: E Bennet)

Efter att sida vid sida ha passerat Fjäderholmarna vek Ericsson av, in mot Djurgårdskanalen. Express hann inte mer än försvinna bakom Blockhusudden förrän Trios Argusmotor skar ihop.

ANNONS

Av misstag tar dock de kloka lärdom.

Därför lades omedelbart planer upp för en slagkraftigare motståndare till nästkommande säsong.

Missa inte upprinnelsen och del 2 av historien om bensinens väg in i den svenska skärgården.

Läs mer:

om Waxholmsbolagets historia

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS