Dagens PS

Mercedes och Moncler rullar ut konst ihop

Mercedes
Lyxvarumärket och Mercedes-Benz visade upp sitt samarbete under London Fashion Week (Foto: Mercedes-Benz).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 22 feb. 2023Publicerad: 22 feb. 2023

Det italienska lyxmodemärket Moncler och biltillverkaren Mercedes-Benz visar upp sitt nya samarbete. Resultatet? Ett rullande konstverk på fyra hjul.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mercedes-Benz och det italienska lyxmodemärket Moncler visade i måndags tillsammans upp sig under London Fashion Week skriver WWD.

De båda varumärkena i lyxklassen presenterade ett rullande, silverfärgat konstverk på fyra hjul.

Det är resultatet av ett samarbete där tanken är att visa hur två av Europas starkaste lyxvarumärken triggar varandras kreativitet.

Mercedes och Moncler jobbade i ett år

Mercedes

Konstverket tog över ett år att tillverka (Foto: Mercedes-Benz).

Samarbetet går under namnet ”Project Mondo G”,  och har varit en snackis i modevärlden under en tid. Emellertid tog det över ett år att färdigställa projektet.

Gorden Wagener, designchef på Mercedes-Benz Group AG, sa att verket visar “C-klassens starka geometri och de organiska formerna hos Monclers dunjackor.”

Britta Seeger, styrelseledamot i Mercedes-Benz Groups AG, säger till tidningen att Mercedes letar efter möjligheter att blanda sitt DNA med intressanta designpartners.

ANNONS

Genom att samarbeta med rätt partner kan företagets designers lära sig att tänka annorlunda menar hon.

Seeger hoppas samtidigt att biltillverkaren ska kunna nå nya målgrupper långt bortom motorbranschen.

ANNONS

Senaste nytt

Tillverkat dunjackor sedan 1952

Moncler

Italienska Moncler har tillverkat dunjackor sedan 1952 (Foto: Mercedes-Benz).

Moncler säger till tidningen att det nya projektet handlar om att gå bortom mode “och in i nya designsfärer.”

Varumärket har under flera år tagit fram experimentella kollektioner under etiketten Moncler Genius.

Under etiketten Moncler Genius bjuder varumärket in externa modedesigners och andra kreatörer som sätter sin egen prägel på varumärrkets välkända dunjackor.

Företaget har tillverkat lyxiga dunjackor sedan i början av 1950-talet, men det var först på 1980-talet som Monclers ikoniska jackdesign intog en plats på modescenen.

ANNONS

Ett hett lyxvarumärke

Mercedes

Moncler är världens tredje hetaste lyxvarumärke (Foto: Mercedes-Benz).

Hypen har ingalunda svalnat sedan det glada 1980-talet, och de puffiga dunjackorna har fortfarande en stark ställning i dagens modebild.

Förra året klättrade dessutom Moncler upp till tredje plats på listan över världens hetaste lyxvarumärken, vilket Dagens PS tidigare berättat.

Vill du läsa mer om mode, design och bilar? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även: Louis Vuittons toppjobb går till hiphop-stjärna

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS