Dagens PS

Ryssland stöper om McDonald's till Smaskens

Ryssland
Ryska McDonald´s går nu under namnet Smaksens, helt enkelt. (Bild: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 26 juli 2022Publicerad: 13 juni 2022

Bic Mac har officiellt lämnat Ryssland. Under söndagen slog McDonald’s åter upp sina portar i Moskva under nytt, ryskt ägande och det nya namnet “Vkusno & tochka” – “Smaskens helt enkelt”, rapporterar bland andra Reuters.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som Dagens PS tidigare kunnat rapportera kommer McDonald´s restauranger i Ryssland från och med nu drivas under nytt namn och ägarskap. Borta är de gyllene bågarna, Bic Mac och Ronald McDonald.

Istället möttes besökarna i Moskava under söndagen av namnet “Vkusno & tochka”, vilket översatt till engelska blir “Tasty and that´s it” och på svenska “Smaskens helt enkelt”.

Ett skifte som sker efter att den amerikanska hamburgerjätten verkat i landet i mer än trettio år. Då som ett kvitto på att de globala relationerna börjat tina upp. Nu som ett resultat av västvärldens bojkott. Nyöppningen kan också komma att bli det eldprov som visar hur bra Ryssland står sig på egna ben, utan någon inblandning från väst.

Behåller McDonald´s anställda

Det var i mars i år som McDonald’s stängde ned sina ryska restauranger som en replik på Rysslands angrepp av Ukraina. När kedjan tre månader senare öppnar upp är det med den sibiriske affärsmannen Alexander Govor vid rodret som enligt avtal kommer att behålla kedjans tusentals anställda under minst två år, skriver Reuters.

Formmässigt är Vkusno & tochka” tvungna att följa ett antal förhållningsregler, som bland annat innefattar att McDonald´s namn inte får nämnas eller att färgkoder och förpackningar som tillhör den berömda kedjan inte får användas.

Ingen Coca Cola

Som ett led i sanktionerna från väst behöver “Smaskens helt enkelt” också omförhandla sina dryckesavtal eftersom läskjätten Coca Cola inte längre vill handla med Ryssland.

ANNONS

Den som under söndagen besökte kedjan i sin nya kostym kunde av förklarliga skäl inte längre njuta av vare sig Big Mac eller Mcflurry, men väl en dubbel cheeseburgare för 129 rubel, motsvarande 23 kronor. Ett lägre pris på en nedbantad meny vars ambitioner är höga.

“Vårt mål är att våra gäster inte märker någon skillnad vare sig i kvalitet eller atmosfär,” sade företagets vd Oleg Paroev under en presskonferens.

Exakt hur detta ska uppnås och hur smaskens det blir återstår nu att se.

Läs även: McDonald’s fortsätter i Ryssland – efter uppköp

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS