”Stabilt” är beskedet för 2023. Försäljningen visar dock att kunderna hittat ett nytt och oväntat mönster på Systembolaget.
Ny trend drar ned Systembolaget – back 6,6 miljoner liter
Mest läst i kategorin
Det var ett ovanligt år för Systembolaget, 2023.
Först gällde det att kassarna skulle försvinna. Sedan att samma öde väntade flaskorna.
Nu kommer beskedet att kunderna i alla fall är kvar – men att de slutat handla.
”Våra kunder visar uppskattning för kundmötet hos oss”, säger Ann Carlsson Meyer, vd för Systembolaget, till tröst.
Besöker men handlar mindre
Det är när Systembolaget nu redovisar sin bokslutskommuniké för 2023 som den intressanta trenden blir synlig.
”Kunderna besökte oss oftare, men handlade färre och billigare varor, och försäljningsvolymen sjönk”, sammanfattar bolaget själv utvecklingen.
Vi besöker alltså bolaget oftare – men handlar mindre. Och handlar vi, köper vi färre och billigare flaskor, burkar, boxar och tetror.
Senaste nytt
Miljontapp i liter
Det är rejäla skillnader det rör sig om. Systembolagets försäljningsvolym sjönk under fjärde kvartalet 2023 med 6,6 miljoner liter.
Det är några flaskor det. Såvida nu inte även flaskorna varit på väg bort från Systembolagets hyllor, förstås.
Vinsten stiger
Vad bolagets ledning kan lugna ner sig med, utan att behöva ta till de egna produkterna, är att vinsten stigit från 349 miljoner kronor 2022 till 418 miljoner 2023.
Nettoomsättningen ökade med ganska exakt 1 miljard kronor.
”Systembolaget redovisar ett stabilt resultat i en tid som präglas av ekonomisk och geopolitisk osäkerhet i omvärlden. Våra kunder visar uppskattning för kundmötet hos oss, både online och i butikerna”, sammanfattar Ann Carlsson Meyer, vd för Systembolaget, i bokslutskommunikén.
Läs även:
Systembolaget ger upp klassiker – Dagens PS
Nu försvinner flaskorna från Systembolaget – Dagens PS
ANNONS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.