En lyckosam paketering är ofta nyckeln till en framgångsrik produkt – även om innehållet är viktigast. Att sticka ut bland många tusentals vinsorter är en utmaning. Kan en guldflaska lyckas?

Det är lätt att studsa till vid första anblicken av det nyligen lanserade It’s a Zin – Zinfandel. Flaskan ser ut att vara av guld, prydd av ett rejält frågetecken. Vi kontaktade Niklas Viderud, delägare av importören Urban Wines, för att försöka räta ut det där frågetecknet.

– Vi letar ständigt efter nya viner. Vinets kvalitet är alltid ett ledord för framgång, men paketeringen är också en viktig del. Vi sprang på vinet under en internationell vinmässa och gillade både smaken och förpackningen.

ANNONS
ANNONS

Viderud berättar vidare att vinet är en ren Zinfandel (Primitivo) från Apulien i södra Italien. Vinet har delvis lagrats på stora ekfat i ett halvår innan det hamnat i guldflaskan. För den som vill sätta lite guldkant på tillvaron och testa It’s a Zin – Zinfandel, så går den att beställa genom Systembolagets beställningssortiment, nr 74972, 119:-.

Sverige är en av de första marknaderna som får prova på vinet och jag ställer frågan vilka förväntningar man har.

– Vi hoppas naturligtvis att det blir en riktig guldrusch på Systembolaget, avslutar Niklas Viderud.