Dagens PS

Fler väljer matkasse när priserna stiger

matkasse
Fler konsumenter väntas välja matkasse när priserna på livsmedel stiger enlig en ny undersökning. (Bild: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 15 juni 2022Publicerad: 15 juni 2022

När priserna på basvaror och livsmedel fortsätter att stiga ökar sannolikheten för att fler konsumenter väljer matkasse före butik eftersom det är billigare. Det visar en ny undersökning som gjorts av Novus på uppdrag av Hello Fresh. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I dag spenderar svenska hushåll omkring 3000-5000 kronor varje månad på livsmedel. Samtidigt blir mycket mat stående i kylskåpet, vilket gör att många familjer slänger matvaror så ofta som varannan vecka eller mer.

En ohållbar ekvation på flera sätt.

Efter att matpriserna stigit sedan årsskiftet börjar konsumenterna nu känna av prisökningarna, som väntas fortsätta även framöver. Detta enligt den oberoende sajten Matpriskollen som förutspår höjningar på uppemot 25 procent.

Matkasse billigare än butik

En del av livsmedelsbranschen som inte följer den negativa pristrenden är dock de företag som tillhandahåller matkassar, vars priser nu blivit billigare i förhållande till de matvaror som säljs i butik.

Det framgår av en ny undersökning som gjorts av Novus på uppdrag av den globala koncernen för livsmedelslösningar Hello Fresh, som visar att bolaget endast höjt sina priser med 5 procent, trots att inflationen uppsteg till 7,2 procent i maj månad.

Det gör att fler konsumenter nu väntas vända sig till företag som i likhet med Hello Fresh kan erbjuda matkassar till ett rimligt pris.

“Priset är en väldigt viktig parameter, och om vi ska tro undersökningen kommer fler att byta till matkasse om pristrenden fortsätter”, säger Kristian Hald, VD för Hello Fresh Norden i ett pressmeddelande.

ANNONS

Främjar hållbarhetsfrågan

Utöver prisbilden är matkassen också en lösning som främjar hållbarhetsfrågan, eftersom 38 procent av Sveriges konsumenter idag uppger att de handlar mer än planerat i fysiska livsmedelsaffärer.

Något som inte blir fallet med matkassen, eftersom förarbetet redan är gjort och veckomenyn planerad. En vinstaffär för både plånboken och jordklotet.

Läs även: Varningen: Det blir färre skivor bacon på din macka

Läs även: Axfood flaggar för ännu högre matpriser

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS