Dagens PS

Drycken som drar ned LVMH

LVMH
Bernard Arnault, en av världens mäktigaste män, och vd för LVMH, tappar just nu försäljning på dryckesfronten. (Foto: Francois Mori/TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 11 okt. 2023Publicerad: 11 okt. 2023

De tuffa tiderna skonar ytterst få och spiller nu över även på lyxkonglomeratet LVMH och deras spritdivision. Och det är särskilt en dryck som utmärker sig.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När inflationen rusar är det de starkaste dropparna som får stryka på foten. Åtminstone när det kommer till lyxvaror.

För LVMH:s vd Bernard Arnault innebär det att bolagets spritdivision, Moët Hennessy, sjunkit tvåsiffrigt under årets tredje kvartal.

Tappar 14 procent

Under årets första nio månader har de organiska intäkterna minskat med 7 procent, motsvarande 4,98 miljarder dollar.

Försäljningen för det tredje kvartalet visar i sin tur på ett tapp med 14 procent, motsvarande närmare 1,6 miljarder dollar – 17 miljarder kronor.

ANNONS

Senaste nytt

Konjak tar stryk

Främst är det starksprit som dragit ned siffrorna.

Däribland konjak, som tagit mycket stryk och aldrig riktigt rest sig efter pandemin, skriver The Spirit Business.

ANNONS

Detta då många återförsäljare fortsatt brottas med höga lager.

Champagne på plus

Desto bättre går det för vin och champagne, som tvärtom ökat i omsättning under de senaste tre månaderna, om än marginellt.

På det positiva kontot kan LVMH och Arnault dock trösta sig med att vin och sprit just nu är det enda divisionen som gått minus.

Relaterad läsning:

Glöm vin och whisky: Här är dryckerna på allas läppar

Läs även:

Aldrig mer I-landsproblem på superyachten

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS