Tänka på procenten? Definitivt, men inte på det sättet. Det som hänt i Sverige är att tillverkarna av drycker med procent i ökat med 700 procent bara de senaste tio åren.
Sverige har blivit ett dryckesland att räkna med och idag handlar det inte längre enbart om grabbgäng som micklar ihop mer eller mindre drickbar öl.
Sedan 2010 har vi gått från 90 till 728 registrerade tillverkare av öl, vin, cider och sprit i Sverige.

ANNONS

Det är i en rapport med det definitivt nyktra namnet ”Dryckesbranschrapporten 2022” man slår fast den explosionsartade utvecklingen i en bransch som idag finns representerad i 200 av Sveriges 290 kommuner.

Antalet tillverkare är, förstås, störst i storstadsregionerna men mer än hälften av tillverkarna finns utanför de områdena.
Flest tillverkare av alkoholdrycker, i relation till befolkningen, har faktiskt Gotland men även Jämtland, Norrbotten och Västernorrland hamnar högt.

Alla sorters sprit

104 registrerade tillverkare av sprit fanns vid årsskiftet och mer än en tredjedel av dem har tillkommit pandemiåren 2020 och 2021.
Idag finns såväl vodka, brännvin och akvavit av svenskt märkte liksom gin, whisky, punsch och olika likörer.

När det gäller vin har fosterlandet nu 62 registrerade producenter och även om de finns i 14 av våra 21 län är mer än hälften av dem skånska med Ystad, Simrishamn, Helsingborg och Höganäs som starkaste fästen. Cider kan ståta med 53 registrerade producenter.

Störst av allt är dock pilsnern. 534 företag tillverkar öl och vill du ha ett jämförelsetal till den siffran var antalet 30 så sent som 2010.

Skapar jobb

De svenska dryckesföretagen sysselsätter idag 7 000-8 000 anställda och det är cirka 2 500 fler än för fem år sedan. Då tillkommer dessutom underleverantörer, besöksnäring och annat.

ANNONS
ANNONS

Dryckesbranschrapporten 2022 är gjord av LRF lokal mat och dryck, Föreningen svenskt vin, Sveriges oberoende bryggerier och Spaa, Sveriges producenter av alkoholdrycker.

– Dryckesbranschen har som många andra påverkats starkt av coronapandemin, vissa mer än andra. Men trots utmaningarna har branschen klarat pandemiåren överraskande väl och antalet tillverkare ökade både 2020 och 2021. Det är ett styrketecken som lovar gott för fortsättningen, säger Anna Kaijser, branschansvarig LRF lokal mat och dryck, i en kommentar.