Två års pandemi och ett pågående krig i Ukraina gör att det just nu råder akut brist på glasflaskor i Sverige. Det skriver Sveriges Bryggerier i ett pressmeddelande där de uppmanar landets dryckeskonsumenter att panta sina flaskor.

ANNONS

Efterfrågan på glasflaskor har byggts upp över tid. Att det just nu råder akut brist på glasflaskor i Sverige är en effekt av en två år lång pandemi, följt av det pågående kriget mellan Ryssland och Ukraina. Två länder som båda är stora glasproducenter.

Slängs miljontals flaskor

Som tillägg till pandemi och krig slängs det varje år miljontals returflaskor i glasåtervinningen, som istället för att tvättas och återanvändas hamnar hos glasbruken, som är överbelastade.

En påfrestning på miljön som kostar både tid och pengar. Särskilt sett till den totala försäljningen av öl, vatten och läsk på returflaska av glas.

”Många tror att de köpt engångsglas och slänger flaskorna i glasigloos. Det innebär att miljontals flaskor som skulle kunna återanvändas hamnar fel”, säger Anna-Karin Fondberg, VD på Sveriges Bryggerier.

Hon berättar att en returglasflaska i genomsnitt kan fyllas upp till fyrtio gånger innan den skrotas och blir till nytt glas.

Glasflaskor
Här är symbolen som talar om att en glasflaska går att panta. (Bild: Svenska Bryggerier)

Hundra år gammalt system

Sveriges returglassystem är mer än hundra år gammalt och består enkelt förklarat av en röd och en blå back som rymmer 33 respektive 50 centiliters flaskor. En förhållandevis enkel ekvation så länge som flaskorna befinner sig i backen. Desto svårare blir det när de plockas från varuhyllan.

Det genererar i ett omfattande svinn där 25 procent av alla flaskor slängs istället för att återanvändas. Ofta som ett resultat av att man som konsument missat pantsymbolen på själva glasflaskan.

ANNONS
ANNONS

Som allra störst är svinnet på Systembolaget där 86 procent av flaskorna slängs.

Av det skälet vädjar nu Sveriges Bryggerier till dig som läsk- och ölkonsument att sluta kasta och börja panta. Särskilt nu till sommaren då dryckesförsäljningen brukar ligga omkring 30 procent över årssnittet. Då hjälper du till att förse dryckesbranschen med glasflaskor och gör samtidigt gott för miljön. Win win.

Läs även: Matsmart till Storbritannien: ”Timingen kunde inte vara bättre”[Dagens PS]