I en tid då många branscher går på knäna gör Absolut Vodka ett rekordår och ökar sin globala försäljning med 19 procent.

ANNONS

Absolut Vodka är ett av spritindustrins mest välkända varumärken, som på senare tid vunnit allt mer mark på den globala marknaden.

Bakom produkten står moderbolaget Pernod Ricard, världens näst största vin- och spritproducent, som med Absolut Vodka lyckats accelerera globaliseringen under en period då andra företagsjättar trampat vatten.

Stärkt position i Europa

En del av framgångarna beror enligt företaget själva på en stärkt position i Europa, tack vare turistländer som Spanien, Tyskland och Frankrike.

Absolut Vodka har sedan tidigare även ett starkt fäste i USA, där vodkan rankas som den nästa bästa i premiumsegmentet.

En trend som bestått även under pandemins utmaningar, trots störningar i försörjningskedjan och bristande tillgång på bland annat vete, glas, energi och transport.

Ökat intresse för cocktails

Bolaget har även gynnats av att intresset för smaksatt alkohol ökat under pandemin. Så även suget efter att göra cocktails hemma. Ett behov som Absolut Vodka har kunnat möta med smaksatt vodka, som nylanserats under året som gått.

En annan växande genre är färdigmixade drinkar som blivit en kraft att räkna med i branschen.

ANNONS
ANNONS

Totalt sett redovisar Pernod Ricard och Absolut Vodka en justerad vinst på 3,024 miljoner euro och 19 procent för räkenskapsåret 2021/2022. Ett rekord som innebär en volym på på 12,4 miljoner 9-literslådor med vodka. En rejäl cocktail.

Läs även: Försäljningsboom för tequila – går om whisky [Dagens PS]